Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Nya City får tummen upp

Publicerad: 3 mars 2008, 10:41

Citys ompositionering framgår tydligare med nya formen. Men nu gäller det att leva upp till förväntningarna. Det är omdömet om nya City, som kom i morse.


I morse kom Stockholm City ut i den nya form som aviserats av ledningen under förra veckan. Parallellt lanserar man en ny kampanj från Peacock och allt har som mål att ompositionera tidningen. Stockholm City ska inte satsa lika mycket på nyheter utan i stället bli ett forum för stockholmarna. Opinion och trender är kärnan.

Och man verkar ha lyckats. En rundringning visar att City får fram sin ambition i den nya layouten.
John Goliats, printchef på Mindshare, är överlag positiv till förändringen:

– Det har varit svårt att veta vad de står för tidigare. Nu är det lättare. Den känns fräsch och de jobbar med mycket bilder för att driva läsandet.
– Sedan har de inte fått igång webben än, det ska bli intressant att se vad som händer där nu när man har gått ifrån samarbetet med Expressen, säger han.

John Bark
har gjort Citys nuvarande logga men har inte varit inblandad i den förändring som syntes på måndagsmorgonen. Han är väldigt positiv till resultatet:

– Det var en välbehövlig uppstyrning. Tidigare har man stått med ett ben i kvällstidningsträsket och gjort ”gammal kvällstidning”. Nu blir det tydligare vilken redaktionell ambition man har.

På plussidan hamnar de många ingångarna och att man lämnat hårda nyheter.

– Även om jag inte tror att ”nyheten är död” så är det positivt. Uppslaget om gatuvåldet är väl utgjort och det är en fråga för Citys läsare, säger John Bark.

Vad ska de göra bättre?
– Många ingångar kan också göra det plottrigt. Sedan är det färgvalet som fungerar bättre i magasintryck. På dagstidningspapper förlorar man kontrollen över vissa färger och det blir lite mycket O´boy-brunt i tidningen. Men det är väl en smaksak.

Liv Sjödin, printchef på Starcom, gillar färgerna. Hon är också positiv till de olika blockens placering i tidningen:

– Man har eftertextannonserna och de avdelningarna i mitten av tidningen. Resor, livsstil och utbildning ligger inte i bakvagnen. De kommer fram mer nu, säger hon till Resume.se.

Vad tycker du om ompositioneringen?
– Det ska bli väldigt spännande att se vad som händer. Det är jättebra att de involverar läsarna på så många sätt. Det finns en tydlig ambition att man vill engagera läsarna, men har många hänvisningar och uppmaningar till läsarna att höra av sig.

– Men det bygger på att man tar hand om responsen och presenterar den i tidningen. Då måste man ha en journalistkår som vill jobba på det sättet. Om du inte ger läsarna tillbaka för deras respons så faller allt. Om du å andra sidan lyckas med att involvera läsarna så som de verkar vilja, då kan det bli jättestarkt.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.