Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

"Nya mediehuset är det största som hänt Schibsted i Sverige"

Publicerad: 10 maj 2010, 07:49

Rolv-Erik Ryssdal rivstartade sitt nya jobb som koncernchef för Schibsted med ett stålbad – mediekoncernen sparade över en miljard norska kronor i fjol. För Resume.se avslöjar han att inga fler sparpaket är beslutade, att det finns pengar till förvärv och att det nybyggda mediehuset i centrala Stockholm ska ta Sverige-verksamheten till nya höjder.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Rolv-Erik Ryssdal.

Nya Schibsted-huset vid centralstationen i Stockholm.

Den 47-årige Oslo-bon Rolv-Erik Ryssdal, tidigare vd för Aftonbladet, tog över som vd på Schibsted i somras förra året – och koncernen har gått igenom en tuff tid i form av nedskärningar sedan dess.

I dag, torsdag, är Ryssdal i Stockholm. Han gästade under förmiddagen Stockholm Media Week på Rival – sedan jäktade han vidare till invigningen av Kungsbrohuset – det nya mediehuset för Schibsted Sverige, mitt i city.

Inflytten för de svenska Schibsted-bolagen sker vid årsskiftet, men redan i dag klipptes bandet vid en officiell ceremoni.

–  Schibsted har varit i Sverige sedan mitten av 90-talet. Det här är första gången vi på riktigt flyttar ihop verksamheterna. Så det är en historisk begivenhet. Det största som hänt Schibsted sedan vi kom till Sverige, säger Rolv-Erik Ryssdal.

Kungsbrohuset blir hemvist för Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Blocket, E24, Bytbil och Hitta.se.

Lokalytorna för de olika verksamheterna krymper i och med inflytten med mellan 25 och 30 procent. De nya lokalerna är på 10 100 kvadratmeter.

Hade Aftonbladet/Schibsted stannat i Globen-lokalerna hade hyran på ett tio-årsavtal blivit en halv miljard kronor.

Flytten till de nya lokalerna innebär stora besparingar – de olika bolagen kan dela på basfunktionerna och finna synergier, men ingen på Schibsted vill gå in på några siffror.

Det nya mediehuset ska också öka möjligheterna till samarbeten och vässa verksamheten.

– Det skapar helt nya möjligheter – när mediebilden och marknaden förändras så är vi tvungna att ha en flexibilitet hur vi ska jobba. Det här blir ett lyft, säger Rolv-Erik Ryssdal.

–  Redan i dag finns det ett bra samarbete mellan SvD, Aftonbladet och Blocket. Och det blir det säkert mer av i framtiden, att samla allt under samma tak gör allt enklare.

Hur har inställningen till detta varit bland de olika bolagen?
–  Det hjälper såklart att huset ligger centralt i city. Det klart, i början möter man lite motstånd ibför en sådan här sådan process, alla tycker inte att det är en god idé, men här har man lyckats skapa en bra ”location” och en positiv ”spirit” kring det hela.

Hur kommer man att märka av flytten rent redaktionellt?
–  Varumärkena kommer att ha separata våningar och jobba separat. Aftonbladet och SvD är Sveriges två mest disparata varumärken, och det ska de förbli, att blanda ihop dem skulle vara livsfarligt, inflikar Schibsteds informationschef Olof Brundin som är med vid intervjun.

Får alla plats i huset då?
– Det utgår jag ifrån, det är inte jag som gör rumschemat ha ha. Nej, men det är vl så att det är mindre plats, det blir lite tillvänjning, men exempelvis SvD är vana vid omställningar och nya arbetsförhållanden, säger Rolv-Erik Ryssdal.

Aporopå SvD, det ser negaitvt ut med minskat presstöd. Kommentar?
– Ser det negativt ut? Det har kommit ett förslag nu från regeringen som är mycket bättre än det som tidigare varit uppe. Nu är det en nedtrappnig över ett antal år, så jag tror att SvD har alla möjligheter att kompensera för det det med att öka sina intäkter från marknaden. SvD går mycket bra och ökar både i upplaga och räckvidd.

Kommer vi att se fler nedskärningar inom Schibsted i år?

–  Nej, det finns inga planer på ytterligare nedskärningar, men i ”miljardprogrammet” finns det en del saker som fortfarande återstår, men det finns inga andra program som är beslutade.

Hur ser prognosen ut för 2010?
– Det är börskänsligt, vi går inte ut med några prognoser, vi kommer med första kvartalsrapporten nästa vecka, men det man kan säga att vi har kommit igenom krisen och är i mycket bättre ”shape” än vad vi var i för ett år sen. Om du ser på fjolårets resultat så är det mycket bättre än vad vi och börsanaalytikerna trodde.

– Resultatförbättringen vi hade under sista delen av fjolåret (rörelseförlusten på 68 miljoner norska kronor vändes till en vinst på 94 miljoner) var inte en följd av att marknaden hade vänt utan mer ett resultat av de besparingar vi hade gjort. Så har vi avyttrat en del utanför vår kärnverksamhet, som exempelvis Metronome, och det har haft en avsevärd effekt på balansräkningen. Vi hade skulder på fem och en halv miljarder norska kronor för ett drygt år sedan och vid årsskiftet var merparten av det betalt.

Blir det ett bättre resultat 2010 än 2009?
– De flesta börsanalytiker förväntar sig det.

Finns det pengar till förvärv?
–  Vi har en mycket bättre finansiell situation och därmed mer flexibilitet att göra affärer än vad vi hade tidigare. Vi har ett väldigt starkt kassaflöde, om rätta objektet dyker upp så har vi möjlighet att vara med på det.

Samtidigt poängterar Ryssdal att man främst vill utveckla bolagen man redan har, och han vill inte uttala sig om eventuella framtida affärer.

Hur möter ni konkurrensen från Bonnier med deras ökade interna samarbeten?
– Vi har också ett ökat internt samarbete, speciellt i Sverige, men även i andra länder. Det är inte bara Bonnier som gör så, det är en generell tendens inom medieindustrin.

Är ni sugna på att ge er in på tv-området igen?
–  Nej, vi har inga planer på det nu. I stället vidareutvecklar vi rörlig bild på webben.

Hur kan det te sig?
– Nu säljs alla tv-apparater med en internetsladd och tv och nät smälter samman och den marknaden kommer att växa ganska snabbt.

Aftonbladets största utmaning i år?

– För Aftonbladet och VG i Norge och  alla kvällstidningar är den största utmaningen upplageutvecklingen.

Är du nöjd med hur Aftonbladet jobbar med detta?

–  Ja, det är jag.

Vilka är de bästa knepen för att bromsa upplagetappet?
– Det är ju att göra en så bra tidning som möjligt och samatidigt jobba med marknadsföring och distribution, Det finns inga ”secret tricks”. Det gäller att göra hantverket så bra som möjligt.

– Jag tycker att Schibsted tillväxtmedier under ledning av Mats Eriksson har byggt upp en spännande portfölj av bolag, han har gjort det på ett smart och systematiskt sätt och utnyttjat de stora trafikgeneratorerna, så där förväntar jag mig att vi ser en vidareutveckling av tillväxtmedier.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.