Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

”Nyhetsbevakningen har blivit bättre”

Publicerad: 7 maj 2014, 13:26

Fredric Karén och Gunilla Asker.

Foto: Andreas Elgstrand och Stefan Gustavsson/SvD

Svenska Dagbladet har haft det ekonomiskt tufft den senaste tiden, men visar vinst första kvartalet i år. Trots nedskärningarna är chefredaktören Fredric Karén nöjd med kvalitén på tidningen. – Nyhetsbevakningen har inte blivit sämre – snarare tvärtom, säger han.


Ämnen i artikeln:

Fredric KarénSvDGunilla Asker

Imorse kom Schibsteds redovisningsrapport för första kvartalet 2014. Där visar Svenska Dagbladet en vinst på 2 miljoner kronor – till skillnad från fjolårets förlust på 11 miljoner.  

Däremot har omsättningen minskat från 253 miljoner i fjol till 242 miljoner första kvartalet 2014.  

Enligt vd:n Gunilla Asker beror vinsten på fyra saker.  

– Vi lanserade en mobilsajt, anpassade tidningen efter marknaden, införde en ny affärsmodell och bytte till ett mer sofistikerat CRM-system, säger hon till Resumé.  

Förutom ovan nämnda saker har tidningen dragit ned med 23 tjänster. Enligt chefredaktör Fredric Karén var en del av dem budgeterade, ej tillsatta tjänster för 2014, några de valde att inte förlänga kontraktet med, och några som accepterade avgångsvederlag.

– I samband med det gjorde vi en omorganisation och har varit i full kraft sedan i mars, vilket fungerar bra. Jag tycker inte att nedskärningarna har påverkat kvalitén till det sämre. Många av platserna som försvann var redigeringstjänster för våra featureupplagor – vilka vi i dag "outsource:ar", säger han och fortsätter:  

– Vad gäller nyhetsbevakningen har den inte blivit sämre – snarare tvärtom.   

Gunilla Asker kan inte lova att tidningen inte måste skära ned på ytterligare tjänster.  

– Det är självklart så att det är  ingenting som jag kan lova. Däremot kan vi se till att vi är konkurrenskraftiga och uppfyller kundbehoven på bästa sätt. Vi har fått en stor intäktsökning digitalt, vilket är mycket glädjande. Nu fortsätter vi att jobba på för att öka både på annons- och läsarmarknaden. Men om det räcker kan nog ingen mediechef i hela Europa lova.

Hur ser framtiden ut för Svenska Dagbladets papperstidning?
– Den är fortfarande en viktig kanal för oss och vi har anpassat den efter de nya behoven med positivt resultat. Det finns en tydlig marknad för SvD papperstidning, jämte de digitala kanalerna – även framöver, säger Gunilla Asker.  

Så det finns inga planer på att lägga ned papperstidningen?
– Nej.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.