Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 20 maj 2010, 15:29
Resultatet för de första fyra månaderna 2010 visar att Expressen gör en vinstökning på 15,4 miljoner kronor jämfört med samma period förra året. Annons- och upplageintäkterna har ökat samtidigt som man genomfört besparingar.
Ämnen i artikeln:
Expressen”De totala intäkterna första tertialet 2010 ökade till 497,1 mkr jämfört med 494,6 mkr samma period förra året (+2,5%) och samtidigt sjönk kostnaderna från 487,6 miljoner kronor till 463 mkr.” Det uppger Expressen i ett pressmeddelande.
Där går även att läsa att annonsintäkterna stigit med 14 procent och upplageintäkterna med 4 procent, återigen jämfört med samma period 2009.
Det enda molnet som syns på pressmeddelandets himmel är att tilläggsprodukter ”hade ett kraftigt intäktstapp”.
Raset beror på att årets tilläggsprodukter inte kunnat leva upp till de som erbjöds förra året.
– Vi hade väldigt starka tilläggsprodukter förra året. Clint Eastwoodfilmerna, Dansbandsskivorna. De var exceptionellt bra, säger Bengt Ottosson vd på Expressen.
Som siffrorna visar är ökningen av intäkterna blygsam i jämförelse med minskningen av utgifterna.
Innebär det att vinsten i huvudsak är en produkt av besparingar?
– Besparingar är en del av det hela, men också att vi sålt mindre tilläggsprodukter. Säljer man mindre så kostar det mindre, säger Bengt Ottosson.
Ove Gustafsson
Ämnen i artikeln:
Expressen