Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

"Operationen var planerad"

Publicerad: 2 juni 2009, 17:50

I går toppade Expressen förstasidan med nyheten om att Daniel Westlings njurtransplantation var akut. I dag skriver tidningen att Westling själv reagerat på beskrivningen. Den var planerad, enligt hovets presschef Nina Eldh.


Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonExpressen

Expressens förstasida i måndags.

I måndags slog Expressen fast att operationen av kronprinsessans gemål Daniel Westling var akut och att läkarna tvingats tidigarelägga operationen eftersom hälsotillståndet försämrats snabbare än väntat.
Tidningen hänvisade till flera källor i nyheten som toppade tidningen.
”Den utvägen blev till slut en snabb transplantation”, skrev Expressen.

I dag citerar tidningen hovets presschef Nina Eldh som ringt till Expressen och berättar att den nyopererade Daniel Westling reagerat på att operationen beskrivits som akut:
”Daniel reagerar på det och vill hälsa att den var planerad”, säger Nina Eldh till Expressen.

Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen, försvarar akutrubrikerna. Han tycker heller inte att tidningen dragit på för hårt.
– Det är en distinktion, där hovet tycker annorlunda.

Vad består distinktionen i menar du, att alla operationer i någon mening är akuta och att det här skulle vara planerat akut?
– Nej, vad som är planerat får stå för hovet. Vi har redogjort för Expressens uppgifter som säger att den planerade operationen i själva verket var akut. Vi har också berättat att hovets ursprungliga idé var att operationen över huvud taget inte skulle komma till allmänhetens kännedom.

Ni slår fast att den blev en snabbare försämring.
–Ja, och den uppgiften har heller inte hovet dementerat.

Kommer ni med några nya avslöjanden i den här historien i morgon?
–Det vet man inte. Expressen avslöjade att Daniel Westling var Victorias pojkvän, att de skulle förlova sig och att han skulle opereras och i går berättade vi också att operationen var akut. Vi kommer att fortsätta den rapporteringen.

Du menar alltså att Expressen varit nyhetsledande i den här historien med Daniel Westling!
–Det är oomtvistligt så att Expressen haft de största kungliga nyheterna. Det anser säkert även våra största konkurrenter.

Och i det här fallet visste alltså ni att läget var akut innan Daniel Westling själv visste det?
– Nej, det är något som du påstår. Jag berättar att vi bevisligen avslöjat att han skulle förlova sig, att han opererats, att Hovet ville hålla operationen hemlig och att operationen var akut. När man ser de nyheterna så inser man säkert också att vi  har gedigna källuppgifter.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.