Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Opinionsfiaskot

Publicerad: 17 September 2010, 09:45

"Chocksiffror i natt för Reinfeldt" kan man läsa på Expressens etta idag. Nyheten baseras på en undersökning gjord av Novus på beställning av de rödgröna. Nu går Novus group ut och säger att de inte kan stå för undersökningen – den är felaktig. "Novus uppfattning är att siffrorna i artikeln inte avspeglar den aktuella väljaropinionen", skriver mätinstitutet i ett pressmeddelande.


Ämnen i artikeln:

Val 2010ExpressenNovus

Mätningen som Expressen presenterar visar att gapet mellan Alliansen och de rödgröna minskar.

Undersökningen går därmed emot de senaste stora mätningarna som Novus och Synovate har gjort, konstaterar tidningen.

"Partisekreteraren Ibrahim Baylan konstaterar nu att segern är nära," skriver Expressen.

Efter publiceringen går nu Novus ut och tar avstånd från undersökningen.

"Idag har tidningen Expressen en artikel som refererar till en Novusundersökning. Som läsare kan man uppfatta att det handlar om en väljarbarometer. Detta är felaktigt. Novus uppfattning är att siffrorna i artikeln inte avspeglar den aktuella väljaropinionen." skriver Novus Group i ett pressmeddelande.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson ser inget fel i sin publicering:
– Nyhetsredaktionerna förmedlar ju mätningar från de etablerade instituten och denna är gjord av Novus för Socialdemokraterna, inte för Expressen, och det är klart att det har ett nyhetsvärde att referera vad de rödgröna arbetar med för underlag.

Ove Gustafsson


Ämnen i artikeln:

Val 2010ExpressenNovus

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev