Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Papperstidningen mår bra — bland Amishfolket

Publicerad: 6 september 2013, 07:00

Amishfolkets papperstidningar tjänar pengar

Foto: Colourbox

Långt innan begreppet var uppfunnet, satsade de amerikanska Amishtidningarna på medborgarjournalistik. Och det är en strategi som visat sig vara lönsam för papperstidningarna.


Papperstidningens snara hädanfärd är inget som kommer att drabba de två Amishtidningarn The Budget och Die Botschaft. Tillsammans har de en upplaga på över 30 000 exemplar, gott om annonser och mycket låga personalkostnader eftersom det är läsarna själva som står för artiklarna.

Det är Wall Street Journal som besökt Amish-land som huvudsaklingen består av enklaver i Ohio, Pennsylvania och Indiana, för att ta reda på hur deras papperstidningar mår.

Och de lever i högönsklig välmåga.

The Budget kommer ut en gång i veckan har en upplaga på 20 000 ex. Materialet kommer från 860 korrespondenter runt om i enklaverna. Korrespondenterna får inget betalt, men de får en gratisprenumeration av tidningen.

Innehållet är väldigt lokalt och handlar om vem som glömt stänga hönshusdörren, vem som hamnat på sjukhuset, vilka som förlovat sig och vem som har fått den bästa majsskörden.

– Det är som grannsnack över staketet, men i pappersform, säger The Budgets chefredaktör Keith Rathbun.

Han är själv inte Amish och har arbetat som sportreporter innan han kom till tidningen för 13 år sedan.

Tidningen kostar 45 dollar om året (nygifta får rabatt på en dollar) och är därmed lite dyrare än konkurrenten Die Botschaft, som trots sitt tyska namn är på engelska.

Ingendera av tidningarna publicerar foton i sitt redaktionella material och har aldrig vare sig utrikesmaterial, riksmaterial eller någon krimbevakning. Annonserna är också omgärdade av strikta regler. Bilder på människor får inte förekomma, men bilder på spadar är okej.

Annonsörerna är de man förväntar sig av tidningar som bevakar jordbruksbygder i början av förra seklet. Det är annonser för hästtandläkare, utsäde, arbetskläder och hästdrivna slåttermaskiner.

Båda tidningarna växer, om än långsamt, och är lönsamma enligt ägarna. Mycket beror naturligtvis på att de har en läsekrets som inte har datorer, definitivt inte internet, inte lyssnar på radio eller tittar på tv och som tycker att vanliga tidningar är alldeles för frivola.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.