Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Pascalidou: Jag blev kränkt och utnyttjad

Publicerad: 9 juli 2010, 19:59

Journalisten, programledaren och författaren Alexandra Pascalidou känner sig grundlurad. Hon skulle aldrig ha medverkat i en intervju tidigare i våras om hon vetat att den skulle publiceras i en annonsbilaga i Expressen. Därför stämmer hon företaget Mediapuls, som producerade annonsbilagan "Mina skor" som distruberades i tidningen Expressen den 27 april, på 330 000 kronor. – Jag har aldrig varit med om något liknande, säger Alexandra Pascalidou till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Alexandra Pascalidou

Alexandra Pascalidou. Foto: Resumé.

Exponeringen skedde utan hennes samtycke. Hon kräver 300 000 kronor i ersättning för att Mediapuls utnyttjat henne namn och bild i reklam och 30 000 kronor för den skada som intrånget har medfört.

Annonsbilagans förstasida domineras av en leende Alexandra Pascalidou under rubriken "Såld på fina skor". Inne i bilagan berättar "skofetischisten" på ett mittuppslag om sin starka passion för skor, att de ger henne en "bättre utsikt".

– Hon är mån om den integritet och trovärdighet som hon arbetat upp i sin karriär, skriver hennes juridiska ombud i stämningsansökan till Stockholms tingsrätt i veckan, och medverkar normalt inte i marknadsföring. Hon anser sig dessutom förhindrad att medverka i marknadsföring på grund av sitt uppdrag för Sveriges Radio. Om hon vetat att det var en kommersiell annonsbilaga hade hon krävt ett högt arvode.

Ombudet menar att Mediapuls medvetet eller av oaktsamhet har undvikit att informera henne om att det var reklam det rörde sig om. Företaget har "utnyttjat det värde som Pascalidou besitter". Exponeringen anses ha "skadat den goodwill och trovärdighet som Pascalidou byggt upp under sin karriär".
– Hon känner sig kränkt och unyttjad. Avtalsförhållandet med Sveriges Radio har tagit skada.

Alexandra Pascalidou kontaktades den 15 april av en frilansjournalist via e-post som skrev på uppdrag av Mediapuls som arbetade med bilagan "Mina nya skor" som skulle distribuberas med Expressen. Frilansjournalisten hade läst om Pascalidous skointresse på hennes blogg.

Hon tackade ja till att medverka i en intervju med bilder, hon fick inte veta att att den skulle ingå i en annonsbilaga.

Beslutet var helt och hållet grundat i att materialet skulle ingå som ett redaktionellt reportage i en redaktionell bilaga i tidningen Expressen.

Eftersom Alexandra Pascalidou befann sig på Bali genomfördes intervjun via mejl.

Den 28 april medverkade hon i direktsänd radio i Mix Megapol, morgonen efter det att bilagan distribuerats. Programledarna ställde flera frågor till henne om hennes medverkan i annonsbilagan. Något hon var helt oförberedd på.

Hon deltog i radioprogrammet för att prata om sin nyutgivna kokbok. Nu blev istället all fokus på hennes skointresse och hennes medverkan i reklamsammanhang.

– Jag brukar i vanliga fall vara väldigt flexibel, säger Alexandra Pascalidou, men har aldrig varit med om tidigare att bli lurad på det här sättet.

Resume.se sökte på fredagen flera företrädare för Mediapuls för en kommentar, utan resultat.

Lilian Anderson

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Alexandra Pascalidou

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.