Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Pr-gurun får 11 miljoner

Publicerad: 10 mars 2010, 15:16

En miljon pund är den brittiske pr-gurun Max Cliffords tystnad värd. Efter att ha fått telefonen avlyssnad stämde han skandaltidningen News of the World, men har nu gått med på en uppgörelse. Bland dem som också sagts vara avlyssnade finns förre förbundskaptenen Sven-Göran "Svennis" Eriksson.


Max Clifford.

Motsvarande elva miljoner kronor, får pr-gurun Max Clifford i uppgörelsen med News of the World, avslöjar brittiska The Guardian. Max Clifford stämde tidningen efter avslöjanden om att de anlitat en privatdetektiv för att lyssna av hans och andra personers röstmeddelanden. Men nu stoppas alltså den rättsliga prövningen.

News of the World har tidigare slutit en liknande uppgörelse med Gordon Taylor, chef för Professional Footballers Association. Enligt Guardian till samma belopp - en miljon pund.

Privatdetektiven, Glenn Mulcaire, liksom News of the Worlds hovreporter Clive Goodman, fängslades 2007 efter att det avslöjats att de deltagit i telefonavlyssning av bland annat Max Clifford och Gordon Taylor.

Men undersökningen visade att ett stort antal kända personers telefoner avlyssnats. Bland dem fanns prins William, prins Harry, flera personer anställda i brittiska hovet, liksom en rad kändisar. Bland dem den förre engelske förbundskaptenen Sven-Göran "Svennis" Eriksson.

Om det gått vidare till rättegång hade Mulcaire blivit tvungen att avslöja exakt vilka personers telefoner som avlyssnades och vilka journalister på tidningen som fått information från avlyssningen.

Affären får också politiska återverkningar. Andy Coulson, som var chefredaktör på News of the World under den tid avlyssningen ska ha pågått, är i dag medierådgivare hos de konservativas partiledare David Cameron.
Max Clifford har själv gjort sig känd för tveksamma metoder, en mediamanipulatör av rang som ofta angripit en skandal genom att avslöja en ny skandal. Bland kunderna finns en rad brittiska kändisar.
– Nu ser jag fram emot att fortsätta det mer än 20 år framgångsrika samarbete jag haft med News of the World. Det samarbete jag hade fram tills dess att de här problemen uppstod, säger han till The Guardian.

News of the World är en söndagstidning med en upplaga på nära tre miljoner exemplar. Den ägs av Murdochs News Corporation.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.