Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

”Provokation är vår livslust”

Publicerad: 27 maj 2009, 09:25

Aftonbladet drar idag igång en spektakulär redaktionell satsning inför EU-valet. För att få upp soffliggarna erbjuder tidningen pengar till de som röstar i valet den 7:e juni.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetEU-valet

Jan Helin låter reportrarna köpa röster. Foto: Aftonbladet

Svenskarna är måttligt intresserade av valet till EU-parlamentet den 7:e juni. Valdeltagandet i Sverige är dessutom lägre än i många andra EU-länder.

Nu tar Aftonbladet till en minst sagt kontroversiell metod för att höja temperaturen inför valet. Varje dag skickas ett team ut från tidningen. De har 500 kronor att köpa röster för. Idén kläcktes igår kväll.
– Det var nyhetschefen Markus Gustafsson som sa att vi har en rad bra knäck om EU-valet, men att vi behövde virvla runt lite i dammen för att höja temperaturen.
– Jag ser det som ett klassikt kvällstidningsgrepp i en viktig fråga.

Men det är kontroversiellt att köpa röster?
– Javisst, men det är vår livslust. Alla säger att EU-valet är viktigt, men ingen känner något. Då kan provokationen fylla ett viktigt syfte.

Har du fått några reaktioner?
– Det var ett 30-tal mejl i morse innan jag gick in i dagens möten. En blandning av ris och ros. Några tyckte att löpet var roligt, andra att det var oseriöst.

Har ni kontrollerat om det är lagligt att köpa röster?
– Nej. Vi köper inte röster åt något parti, utan betalar bara för att de ska gå och rösta. Reaktionen vi vill åt är att folk ska säga ”inte fan ska de betala mig för att jag ska rösta”.

Men är inte ett lågt valdeltagande också ett tecken på demokratin fungerar?
– Så brukar man säga. Men jag tycker att en utebliven röst är svårtolkad. En blank röst är en stark signal. Men diskussionen om att strunta i att rösta skulle stärka demokratin tycker jag är ganska pajig.

Är det ett underkännande för den traditionella journalistiken?
– Vi fortsätter självklart med att göra genomarbetad journalistik om EU-valet. Men jag tror att den mest intresserar de som ska rösta. Den fungerar inte som en väckarklocka.

Säljer det här några tidningar?
– Det återstår att se. Vi har inte testat det tidigare.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

AftonbladetEU-valet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.