Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Radiotjänsts licensjägare jagar flyktingar

Publicerad: 17 Juli 2013, 08:16

Nya uppgifter om Radiotjänsts metoder att samla in tv-avgifter från nyinflyttade invandrare som ännu inte lärt sig språket kommer nu fram. – De bankade på dörren och hotade med polisen, säger en flyktingguide i Åstorp.


Ämnen i artikeln:

TV-avgiftRadiotjänst

Tidigare i veckan anmäldes Radiotjänst av en man i Gävle för att använda sig av, enligt honom, oseriösa metoder för att samla in kunder som betalar tv-agiften.  Enligt honom går Radiotjänsts representanter på nyinflyttade invandrare som inte kan svenska för att driva in tv-avgiften.

Uppgifterna bekräftas nu av en invandrar- och flyktingguide från Åstorp som berättar att dessa metoder kan vara väldigt drastiska och sträcker sig en lång tid tillbaka. Många av invandrarfamiljerna han har samarbetat med under åren är asylsökande flyktingar.  Det är människor som han menar redan lever under svåra förhållanden, kan inte språket och är ofta traumatiserade.

Enligt en JO-anmälan från 2006 som flyktingguiden från Åstorp har gjort har  representanter från Radiotjänst varit aggressiva i sitt sätt att få en påskrift för radio- och tv-avgiften. Enligt honom har representanter från Radiotjänst bankat på dörren till invandrarfamiljen och hotat med polisen om familjen inte skriver på  att de går med på att betala för avgiften.

– Jag kom precis när TV-spanaren börjat skriva en lapp som familjen skall skriva på. En lapp som familjen inte förstår eftersom de inte förstår svenska.  Jag informerar honom om felaktigheten tränga sig på hos folk som inte förstår svenska än mindre kräva att de skall skriva på något de inte förstår. Och att han måste ha godkänd tolk med sig om han skall tränga sig på folk som inte förstår svenska. Jag lämnar TV-kontrollanten utanför lägenheten. Senare återkommer han tillbaka ihärdigt ringande på dörren, samma kväll, säger flyktingguiden.

Detta är bara ett i raden av många exempel enligt mannen som jobbat med flyktingar i flera år.

Johan Gernandt som jobbat som Radiotjänsts kommunikationsansvarige sedan 1,5 år menar att det rör sig om ett missförstånd.

– Våra kontrollanter använder sig absolut inte av några oschyssta metoder. Det är en myt. Jag känner inte heller till den typen av avtal där kontrollanter är aggressiva. Det kan faktiskt även röra sig om missförstånd. Att olika parter förstår konversationen på två helt olika sätt. Våra kontrollanter är instruerade att föra en balanserad dialog med hushållen. Men det kan säkert finnas hushåll som upplever samtalet som hotfullt. Så ska det naturligtvis inte vara, säger han.

Josefine Ydhag, bolagsjursit på Radiotjänst, förklarar att hon inte känner igen fallet.

– Vi tar inte del av alla JO-anmälningar som görs och vet inte om alla heller därför känner jag inte till just det fallet. Självklart kan de som våra kontrollanter besöker känna att de är i ett utsatt läge då de finns olika orsaker till varför man inte betalar avgiften. Antingen för att man inte vet att man ska göra det om man har en tv-mottagare, eller för att man inte vill betala eller för att man faktiskt inte har en tv-mottagare. Vi har inget register över dem som inte betalar utan bara över dem som betalar för tv-avgiften, säger hon till Resumé.

Det spelar inte heller roll huruvida man är svensk medborgare eller inte utan enligt lagen ska alla som bor i Sverige och ha en tv-mottagare betala tv-avgift.

– När våra kontrollanter besöker ett hushåll vet de inte om det är en svensk familj eller invandrarfamilj eller asylsökande som bor i lägenheten. Men sanningen är att det faktiskt är svensk lag och även om man inte kan språket, bor man i Sverige och har ett hushåll och en tv-mottagare så ska man betala tv-avgift oavsett om man kan språket eller inte. Våra kontrollanter har numera faktiskt språkfoldrar för att att på bästa sätt kunna bistå dem som inte kan språket, förklarar Josefine Ydhag.

Alexandra Barganowski

Ämnen i artikeln:

TV-avgiftRadiotjänst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.