Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Ras för Aftonbladet

Publicerad: 6 oktober 2010, 14:39

Aftonbladet rasar rejält i den senaste Orvestomätningen. På vardagar minskar Aftonbladets räckvidd med 7,2 procent jämfört med förra hösten. Det betyder 87 000 färre läsare på vardagar. Expressen backar också med 4,9 procent. Dagens Industri tappar 5 procent och Göteborgs-Posten 4,9 procent. Tappet är något mindre hos de andra storstadstidningarna.


Orvesto Konsuments höstmätning är dyster läsning för dagstidningarna. Bland dagstidningarna är det bara Metro som ökar räckvidden.

Aftonbladet tappar 7,2 procent i räckvidd på vardagar och 7,3 procent på söndagar. Expressen tappar något mindre, 4,8 procent på vardagar och 4,9 procent på söndagar.

Ännu tydligare är raset för Aftonbladets söndagsbilaga som minskar 22,5 procent samtidigt som Expressens söndagsbilaga minskar 6,4 procent.

Att hoppas på bilagorna är överhuvudtaget en klen tröst för kvällstidningarna. Samtliga Aftonbladets bilagor backar, Expressen har en liten ökning på fredagsbilagan och framförallt går TV14-bilagan framåt.

Även morgontidningarna backar. Störst är minskningen för Dagens Industri med 5 procent och Göteborgs-Posten med 4,9 procent.

Dagens Nyheter tappar 3,8 procent på vardagar och Svenska Dagbladet 3,7 procent. För Sydsvenskan stannar minskningen på 3,2 procent.

Metro ökar med måttliga 0,4 procent i Stockholm men med 12,7 procent i Göteborg och 6,6 procent i Skåne. Stockholm City minskar samtidigt med 11,2 procent.

Orvesto Konsument 2010:2 ger också argument åt dem som vill vidareutveckla dagstidningarnas helg- och söndagserbjudanden. Minskningen för morgontidningarna är generellt sett mindre på söndagar.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.