Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Reklambranschen tjänar på oljekatastrofen

Publicerad: 18 juni 2010, 07:30

En av vinnarna på oljekatastrofen i Mexikanska Golfen är reklamindustrin. Och det är BP som står för en stor del av notan.


New Orleans fräcka kampanj

Det är inte bara skojreklam om Carl-Henric Svanbergs språkkunskaper som produceras. BP har dagligen helsidor i de stora amerikanska dagstidningarna och lokaltidningarna runt Mexikanska Golfen. Sedan har Golfstaterna fått BP att betala 25 miljoner dollar för att övertyga turister om att oljeutsläppet inte är så farligt. Turismen som försvaras i de berörda staterna omsätter årligen 20 miljarder dollar, enligt Adage.
Nu slåss de lokala politikerna om vem som var först med att kräva reklampengar av BP.

Fräckast är New Orleans som fått 5 miljoner dollar av BP för att göra en antibrittisk kampanj. "This isn't the first time New Orleans has survived the British." påpekar en reklam och hänvisar till ett misslyckat brittiskt anfall på New Orleans för 200 år sedan.

Att BP inte längre står för British Petroleum längre utan för Beyond Petroleum spelar kanske mindre roll för New Orleans.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.