Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Reklamjättarna Publicis och Omnicom slås ihop

Publicerad: 29 Juli 2013, 07:32

Igår konfirmerade Publicis och Omnicom att bolagen slåss ihop för att skapa världens största reklam- och marknadsföringskoncern.


Ämnen i artikeln:

StarcomWW/TBWAPublicis GroupeOmnicom

Financial Times var först med att skriva om att reklamjättarna diskuterade en fusion. Igår under en konferens i Paris där både  Maurice Lévy, vd för Publicis Group, och John Wren, vd för Omnicom Group, närvarade, konfirmerades att bolagen går samman.

Amerikanska byrån Omnicom Group värderas i dagsläget till 16,8 miljarder dollar enligt Financial Times medan franska byrån Publicis Groupe värderas till 15.7 miljarder dollar. Sammanslagningen gör att engelska WWP Group, den byrån som hittills räknats som störst, knuffas ner på andra plats.

Publicis Group äger bland annat Saatchi , Starcom, MSLGROUP där JKL ingår och Zenith Optimedia. Omnicom äger byråerna TBWA, BBDO och Omnicom Media Group.

Ett problem med sammanslagningen är att koncernerna samarbetat med konkurrerande varumärken. Omnicoms byråer har bland annat samarbetat med Pepsi medan Publicis har Coca Cola som kund. Deras andra kunder inkluderar L'Oreal, Procter & Gamble och Renault.

Alexandra Barganowski

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.