Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Så vill Aftonbladet mäta upplagan

Publicerad: 30 juni 2010, 07:15

Sista april lämnade Aftonbladet TS upplagemätning. Nu har de två utarbetat ett nytt system som ska sätta fokus på den strukturomvandling som sker på dagspressmarknaden.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetThomas MattssonExpressenJan Helin

Jan Helin vill mäta upplagan på ett nytt sätt. Foto: Tobias Rydergren

Hittills har medelupplagan redovisats en gång per månad. I siffran ingår fullt betalda exemplar, friex, bulkexemplar och tidningar tryckta för en speciell kampanj och pdf-tidningar. Nu vill Aftonbladet skapa en ny mätning där upplagan består av tre delar. Den första delen blir den delen av upplagan som är helt betald. Andra delen blir resten av pappersupplagan som är gratis eller rabatterad. Hittills har den här delen av upplagan byggts upp för att visa upp en så positiv bild av upplagan som möjligt – inte för att det alltid är affärsmässigt korrekt.
– Det här kostar oss mellan 20 och 30 miljoner kronor om året. Visst kan vi göra kampanjer – men det ska vara relevant, som att bygga räckvidd eller nå målgrupper vi inte når annars, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Den tredje delen av upplagan blir den digitala upplagan. Här kommer inte den vanliga webbtrafiken att räknas in, utan endast betalda tjänster. Det kan vara en fil som laddas ner till en läsplatta, innehåll som ligger bakom en betalvägg eller en tjänst som läsaren abonnerar på under en viss tid. De här tjänsterna ska också ha ett redaktionellt innehåll. Aftonbladet kan inte räkna in webbtjänster som Kundkraft eller Blocket som Schibsted äger. Däremot är plustjänsterna på Aftonbladet.se något som tas med i den digitala upplagan.
– Det här är en extremt viktig del i den nya mätningen. Just nu sker en stor strukturomvandling av dagspressen från analog till digitalt. Då kan vi inte mäta oss på ett sätt som gör att vi håller oss kvar i de gamla affärsmodellerna.

TS mediekommitté ska nu granska och godkänna den nya mätningen för att den ska kunna börja användas. Dessutom ska Expressen också ta ställning till förslaget. Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen har inte tagit ställning till om hur tidningen ska förhålla sig till den nya mätmetoden.
– Vi redovisar idag enligt TS-reglerna och jag vill inte spekulera om framtiden, säger han.

Enligt uppgifter till Resumé kommer den nya mätningen också att leda till att Expressen, Kvällsposten och GT redovisas separat. Det här är något som Expressen starkt motsätter sig.
– Vi jämför alltid bara Expressen. Expressen har fyra olika geografiska editioner och fem tryckeriupplagor med olika deadlines, och alla dessa editioner och upplagor ges ut på samma utgivningsbevis av ett och samma aktiebolag och med en och samma ansvarig utgivare, säger Thomas Mattsson.

Jan Helin hoppas att den nya mätningen ska bli standard för hela den svenska dagspressen. Men även om ingen annan vill vara med i mätningen så kommer tidningen att gå vidare.
– Absolut. Vi inget emot TS och ser gärna att de gör revideringen. Men vi har också kontakt med ett annat företags som  skulle kunna revidera mätningarna om mediekommittén skulle stoppa TS.

Jan Helin avslöjar också att tidningen ligger långt fram utvecklingen av en Ipad-version.
– Vi ligger bra till. Men vi vill göra en unik lösning för Ipaden.

Aftonbladet kommer också att lansera fler betaltjänster den närmaste tiden. Men han vill gärna ha draghjälp från de andra medieföretagen i Sverige.
– Det är för låg aktivitet på det här området i Sverige jämfört med utomlands.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.