Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Schibsted sänker värdet på Metro

Publicerad: 13 februari 2013, 14:13

Metro/Raoul Grünthal.

Foto: Sören Andersson.

Schibsted äger 35 procent av Metro Sverige. Nu skriver de ned värdet på sitt innehav med 179 miljoner NOK, motsvarade runt 210 miljoner kronor. Men koncernchefen Raoul Grünthal förnekar att de har tappat tron på gratistidningen.


Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalMetroSchibsted

I maj 2008 köpte Schibsted 35 procent av Metro Sverige för 350 miljoner kronor. Nu gör de en kraftig nedskrivning av värdet på tillgången, totalt drygt 200 miljoner kronor. I kvartalsrapporten som kom i morse skriver de att "det strukturella skiftet från print till online har reducerat den framtida potentialen (för Metro, reds. anm.)".

Raoul Grünthal, koncernchef för Schibsted Sverige, värjer sig mot formuleringen att de skulle ha tappat tron på Metro:  
– Nej, inte för Metro specifikt. De klarar sig riktigt bra sett till marknadens totala utveckling. Men det återspeglar den totala mediemarknaden.   

Nedskrivningsbehovet uppkom i ett impairmenttest av koncernens tillgångar. Förutom Metro Sverige skriver Schibsted ned i Spanien. Förklaringen till att de nu kraftigt sänker sin värdering av Metro handlar om framtidsutsikterna för annonsmarknaden i print.  
– Det här är ingen exakt vetenskap, men det påverkas av vilka trender som vi ser inom printannonsering. Vi har kommit fram till att det finns anledning att skriva ned i Metro Sverige.  

Raoul Grünthal menar vidare att man "inte ska dra för stora växlar på det".

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.