Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Skillnaden är för liten"

Publicerad: 31 Januari 2011, 09:56

Aftonbladet gjorde ett nummer av sin satsning på söndagstidningarna. Ett finare papper var en av ingredienserna. Men nu, mindre än ett år senare, går det tillbaka till den normala kvaliteten. – Skillnaden är för liten, säger Jan Helin, Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

En ”dummy” av förstasidan som Aftonbladet presenterade i fjol. Lay-outen har ändrats sedan dess.

I januari 2010 berättade Jan Helin om tidningens söndagssatsning. Ett vitare och dyrare papper, renare ettor och en uppdaterad bakvagn var några av förändringarna som sjösattes.

Hur mycket kan förändringen hjälpa till att stoppa tappet på söndagar?

– Det är svårt att säga. Men jag tycker det är oerhört viktigt att fortsätta att utveckla papperstidningen mot våra målgrupper. Söndagar är en bra tidningsdag med ett annat läsarbeteende än på vardagar. Vi vill utveckla tidningen mot läsarnas behov på söndagen. Förr eller senare stabiliserar man upplagan om man jobbar så, det är min övertygelse, sade Jan Helin då till Resume.se.

Men sedan årsskiftet har man valt att gå tillbaka till det ”vanliga” pappret.

– Vi provade ett nytt papper, editionerade och såg vilka reaktioner vi fick. Men vi märkte att skillnaden är för liten, säger Jan Helin.

Satsningen på nya ”renare” ettorna har också modifierats. Gårdagens tidning innehöll fler puffar än vardagsupplagorna, och Jan Helin menar att det inte går att låsa fast sig vid en särskild utgörning.

– Vi experimenterar med både och. Men det måste man göra hela tiden. Vi jobbar in lite nya uttryck, säger han.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.