Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Sossevänlig, oseriös och i lagens gränsland

Publicerad: 28 maj 2009, 09:55

Igår startade Aftonbladet en kontroversiell kampanj.
Varje dag ger tidningen bort pengar till personer som lovar att rösta i EU-valet.
Men nu möter tilltaget hård kritik.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetEU-valet

Det är på debattsajten Newsmill som kritiken mot kampanjen tas upp. En aspekt är om det är olagligt att köpa röster. Det lagrum som är aktuellt är brottsbalkens 17 kapitel och 8 paragraf.

”Den som mottager, låter åt sig utlova eller begär otillbörlig belöning för att i allmänt ärende rösta på visst sätt eller icke rösta, dömes, om det ej är mutbrott, för tagande av otillbörlig belöning vid röstning till böter eller fängelse i högst sex månader.”

Det är en lag som sällan prövats. Men det är till exempel okej att erbjuda någon skjuts till vallokalen. Aftonbladets agerande väcker trots det en rad frågor anser Mårten Schultz, docent i juridik.”Är det lämpligt att reglerna tillåter kapitalstarka intressen köpa människors demokratiska engagemang? Är det bra för demokratin att kapitalstarka intressen får oengagerade medborgare att rösta i val som de kanske inte alls är insatta i? Finns det en risk i att de som läser Aftonbladet också delar Aftonbladets uttalade politiska ställningstagande och är därmed röstköpen i realiteten röstköp för vissa partier?”, skriver han på Newsmill.

Henrik Oscarsson, docent i statsvetenskap,skriver att Aftonbladets kampanj sannolikt gynnar Socialdemokraterna eftersom de vinner på ett högre valdeltagande.

Kristdemokraternas EU-kandidat Ella Bohlin tycker att Aftonbladets kampanj är oseriös.
”Att rikta in sig på plånboken är ett billigt knep som främst verkar tagits till för att höja tidningsupplagan. Jag är inte alls övertygad om att detta är ett lämpligt sätt att öka valdeltagandet på”,skriver hon på Newsmill.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

AftonbladetEU-valet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.