Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Sportbladets hemliga sponsoravtal

Publicerad: 18 maj 2010, 08:39

Är du en av många som läser Peter Wennmans bevakning av engelsk fotboll i Sportbladet? Tacka Betway för läsningen. Ett hemligt avtal mellan spelbolaget och tidningen betalar Peter Wennmans tjänst i London som fotbollskorrespondent. Det berättar flera källor för Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Sportbladet

Den stora Betway-annonsen sitter mitt på London Calling-sidan.

Du kanske lagt märke till den – annonsen för Betway som legat på sidan London Calling i Sportbladet i drygt tre år nu.

En ren tillfällighet?
– Det är väl kul att de annonserar men platsen är ju till salu. Skulle de inte ha den skulle någon annan ha den, säger Per Karlsson, sportchef på Sportbladet.

Enligt flera källor som Resumé varit i kontakt med är förklaringen en annan.

Betway ville ha en ständig fotbollsreporter på plats i London efter att Wennman skickats till England tillfälligt för att bevaka Henrik Larsson när han spelade i Manchester United.

Ett avtal slöts och tjänsten blev fast. Betway betalar kostnaden för Aftonbladet via sin annons på sidan.

Johan Rikner var kundchef på Betway Sweden då överenskommelsen gjordes. Han intervjuades på Aftonbladets annonswebb om Betways återkommande annons.

– Det är en perfekt lösning för oss. Wennman skriver bra och initierat om engelsk fotboll, som är vårt enskilt största spelobjekt. Jag är väldigt nöjd med upplägget, sa Johan Rikner då.

I dag vill han inte kommentera avtalets innehåll eftersom han inte längre arbetar åt spelbolaget.
– Jag tycker inte att jag kan kommentera saker som har med Betway att göra, säger Johan Rikner.

Vad säger då reportern själv om påståendet?

– Jag skickades till London för att skriva fotboll för flera år sen. Av Sportbladet. När och hur Betway kom in i bilden och ville ha annons på min sida har jag ingen aning om. Du får ringa mina chefer, svarar Peter Wennman.

Förnekar du att Betway betalar kostnaden för att ha en fotbollsreporter i London via sin annons?
– Ja. Jag vet inte ens om det är en plusaffär för oss. Jag har inte koll på kronorna och örena, säger Per Karlsson.

Intresset styr och det är ett rent redaktionellt beslut att ha Peter Wennman i London enligt Per Karlsson.
– Vi kommer fortsätta med London Calling. Vi vill ha någon som bevakar engelsk fotboll eftersom det finns ett stort intresse.

Och ni skulle betala för det ur egen ficka?
– Ja, absolut.

Nära samarbete med företag för att framställa redaktionellt material är inte något okänt för Aftonbladet. Tidningen tog hjälp av Proffice för att genomföra sin kampanj Jobbresan, något som chefredaktör Jan Helin själv erkände.

Ett annat exempel är webb-tv-satsningen ”Sveriges härligaste hemmasnickare” som finansierades av Bauhaus.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

Sportbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.