Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Stampen ströp åt – klarade krisen

Publicerad: 22 juli 2010, 13:39

Stampenkoncernens intäkter minskade med 24 miljoner kronor i fjol. Men det är en blygsam förlust med tanke på de 20 procent som de tappade i annonspengar.


Ämnen i artikeln:

Stampen

Tomas Brunegård, Stampens vd och koncernchef. Foto: Pressbild.

Stampen, som bland annat äger Göteborgs-Posten , V-TAB, Liberala Tidningar/Promedia och Mediabolaget Västkusten, hade ett tufft 2009. De fick se hur annonsmarknaden kraftigt vek nedåt med ett intäktsbortfall på 360 miljoner kronor- eller 20 procent- jämfört med 2008 som följd.

De totala intäkterna landade på cirka fem miljarder kronor. Endast en smärre försämring från föregående år.

– Genom ett målmedvetet arbete med att omstrukturera och effektivisera verksamheterna i kombination med införande av direkta sparåtgärder har effekten av lågkonjunkturen kunnat dämpas, skriver Stampen i sitt bokslut.

Rörelseresultatet före räntor och skatt hamnade på 214 (269) miljoner kronor, och på sista raden redovisar Stampenkoncernen ett resultat på 156 miljoner kronor. Det är 20 miljoner mindre än 2008 och betydligt mindre än 2007 års vinst på 216 miljoner kronor.

Stampens flaggskepp Göteborgs-posten tog mycket stryk under fjolåret med ett annonstapp på 198 miljoner kronor. Däremot ökade upplageintäkterna med sex procent.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Stampen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.