Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

”Största upplageeffekten sedan 11 september 2001"

Publicerad: 22 juni 2010, 21:10

Söndagen var en gyllene dag för kvällstidningarna. Aftonbladets chefredaktör Jan Helin talar om den största upplageeffekten sedan terrorattacken 11 september 2001. Men såväl Aftonbladet som Expressen mörkar fortfarande siffrorna för pappersutgåvorna.


Jan Helin. Foto: Erik Esbjörnsson.

Jan Helin säger i ett pressmeddelande att Aftonbladets bröllopsbevakning blev "en kraftfull succé i alla kanaler" –  direkt på webben och i mobilen, i den gratisutdelade extraupplagan på 50 000 exemplar på lördagskvällen och därefter i både papper och på webben under söndagen.

– Det var en fantastisk helg där vi på olika sätt lyckades nå framgång i alla våra kanaler, säger Jan Helin.

Trots påtryckningar vägrar kvällstidningarna släppa försäljningssiffrorna för gårdagen. Men Helin säger att det handlar om den "enskilt största effekten på pappersupplagan sedan 11 september 2001” då Aftonbladet slog alla tiders försäljningsrekord med över 700 000 sålda tidningar.

– Jag kommenterar aldrig enskilda försäljningssiffror och nivåerna är annorlunda idag. Men det är otroligt roligt att konstatera att vi kan ha så kraftiga upplageeffekter år 2010. Kvällstidningen är verkligen något läsarna är redo att betala för vid sådana här tillfällen, säger Jan Helin.

Aftonbladets mobilsajt hade under lördagen 147 797 unika besökare, och 369 840 unika besökare under hela veckan. Båda noteringarna är rekord. Där talar Jan Helin om ett genombrott för mobilen som nyhetsförmedlare.

Aftonbladet.se hade 1 402 807 unika besökare på lördagen då man hade ”Super-Live”, och 1 646 543 på söndagen – den fjärde bästa söndagsnoteringen för sajten någonsin. Och det blev rekord i läsarkommentarer på lördagen.

Det överraskade Jan Helin som trodde att de allra flesta skulle vara ute eller se det på tv – men Aftonbladet.se:s bevakning visade sig vara ett bra komplement som många följde.

Aftonbladets webb-tv gick också starkt – nära en halv miljon människor såg nyheter om bröllopet där. Sirektsändningen under lördagen drog drygt 100 000 unika besökare. Det är rekord för egenproducerade sändningar.

Jan Helin uttalade sig i går morse i TV4 och nämnde en möjlig upplagesiffra på 600 000 för söndagen. Men det är en siffra han tar tillbaka.

– Det var ett rörigt resonemang. Det var Lasse Bengtsson som spekulerade. Jag vill inte binda mig vid några sådana siffror, säger han till Resume.se.

Även Expressens chefredaktör Thomas Mattsson är mycket nöjd.

– Vi sålde extremt bra, faktiskt bättre än vi hade förväntat oss, och en förklaring är säkert att vi hade gjort så bra bröllopsbilagor under hela veckan, säger Mattsson till Resume.se och fortsätter:

– Här på redaktionen var det flera som sa att "vi har fått revansch för Stureplansmördarna nu". Aftonbladets totala utklassing av Expressen 1994, när de hade alla gripandebilder och vi inga, har ju suttit som en tagg i den här organisationen ända sedan dess. Men nu var det många som menade att vi gjorde samma utskåpning under bröllopet.

Och webbtrafiken?
– Bra, men också avslöjande: de som är intresserade av kungligheter är väldigt intresserade. Trafiken ökade med 32 procent räknat i unika besök, men med 76 procent räknat i sidvisningar. De som ville läsa om bröllopet klickade och klickade…
– Mest roligt är kanske webb-tv satsningen där Expressen, kanske för första gången, slog Aftonbladet ordentligt med direktsändningar och vår unika live-bevakning från helikopter.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.