Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Storstadspressen växer mest

Publicerad: 4 November 2010, 13:42

Storstadspressen klättrade förbi landsortspressen i annonsintäkter under september, visar TU:s månadsindex.


Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Diagrammet visar den tryckta dagspressens månadsvisa tillväxt jämfört med föregående år till och med september 2010.

2010 blev året då finanskrisens orosmoln skingrade sig på tidningsmarknaden. TU:s senaste månadsindex visar att framför allt storstadspressen har gjort en stark återhämtning under året, och gick i september återigen om landsortspressen.

Den tryckta dagspressens annonsintäkter ökade med 20 procent jämfört med samma månad 2009, morgon- och kvällstidningar inräknat.

– Dagspressen har nu haft tillväxt sedan februari. En grundläggande förklaring till de höga tillväxttalen är jämförelsen mot krisåret 2009 samt att 2010 innehållit så många annonsintensiva händelser, inte minst riksdagsvalet som generat annonsering i dagspress fram till den 19 september, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU i en kommentar.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.