Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Sundsvalls Tidnings nya reklambyrå

Publicerad: 26 februari 2009, 15:08

Sundsvalls Tidning har valt reklambyrån Sweet Williams till ny huvudbyrå för alla affärsområden. Om några veckor kommer första stora kampanjen som ska locka en ny målgrupp.


Ämnen i artikeln:

Sundsvalls Tidning

Delar av arbetsgruppen från Sweet Williams. Gabriella Frankander (kreatör), Mikael Bergström (Projektledare), Andreas Berggren (kreatör).

Sundsvalls Tidning, som ägs av Mittmedia, har skrivit kontrakt med reklambyrån Sweet Williams. Byrån ska ta hand om tidningens kommunikation mot konsumenter och företag samt ha hand om tidningens lojalitetsprogram.

– Sundsvalls Tidning vill bli tydligare på att kommunicera det lokala mervärdet och de vill nå ut till en yngre målgrupp. Unga vuxna har inte riktigt vanan att läsa morgontidningen så vårt uppdrag består i att försöka hitta ett tilltal i tidningen som tilltalar dem. Istället för att prata om tidningen så kommer vi att prata om något som målgruppen kan, vi ska skapa en referensram som vi delar med den målgruppen, säger Andreas Berggren, kreatör på Sweet Williams.

Sundsvalls Tidning

Reklambyrån ska dels stärka relationen till befintliga läsare och dels tilltala en ny målgrupp. Det har gjort att de satsar på et bred, tvådelad kampanj. Kampanjen kommer om några veckor.

– Den ena delen, som ska stärka lojaliteten till befintliga läsare har den egna tidningens kanaler som huvudmedia. Den andra delen, som ska locka yngre läsare utan direkt anknytning till tidningen, kommer att bestå av event, gerilla, mobil. Budskapet blir dock i stort sett detsamma och vi kommer att koppla det väldigt noga till ett erbjudande. Med andra ord blir det inte så mycket image utan det handlar mer om att paketera erbjudandet rätt och hitta ett nytt språk som tilltalar läsare och annonsörer.

Sundsvalls Tidning har tidigare samarbetat med Frosting Reklambyrå och Lundberg & Co. De samarbetena avslutades under 2008.

Varför fick ni uppdraget?
– Det var själva resonemanget om hur morgontidningen kompletterar nätet. Olika medier har olika primetime på dygnet, det har vi utgått ifrån, säger Andreas Berggren.

Samarbetet har inte föregåtts av någon pitch. Sundsvall Tidning kontaktade själva reklambyrån för cirka två månader sedan och bad dem att komma med ett förslag. Uppdraget gällde då endast privatmarknaden men när Sweet Williams kom tillbaka med sitt förslag fick de även ta över företag och lojalitetsprogrammet.

Vad har ni för budget?
– Den vill de inte gå ut med men det är en stor satsning för tidningen.

Sundsvalls Tidning lanserade även en ny sajt i veckan.

Den kommande kampanjen kommer bland annat att bestå av tidningsannonser, radio, dr, mobil, internet, event, utomhusreklam och gerilla.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Sundsvalls Tidning

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.