Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

SvD och Expressen minskar minst

Publicerad: 25 februari 2011, 12:54

Stockholm är på väg att få två jämnstarka morgontidningar - och kvällstidningar. Både Svenska Dagbladet och Expressen kan skryta med att de minskar minst och sluter gapen till DN och Aftonbladet. Och alla fyra tjänar åter bra med pengar.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterAftonbladetSvDExpressen

Lena K Samuelsson. Foto Staffan Löwstedt.

Den långsiktiga trenden är trist för all print, men lite tristare för somliga. DN har på tio år tappat nära 19 procent av upplagan, medan Svenskan under samma tid ökat med 9 procent.

Aftonbladet var för tio år sedan mer än 100 000 ex större än Expressen, men leder nu bara med 33 000 ex. Aftonbladet egen mätning visar ännu lägre upplagesiffror. Räckviddstalen faller också, men gapen har inte minskat lika drastiskt i Orvestos mätningar.

Schibstedtidningarna dominerar nätet, Bonnier ligger fortfarande hästlängder efter. Därför vill Aftonbladet helst bara räkna med total räckvidd, alltså tidning, webb och mobil sammanslaget. Samma resonemang torgförde Svenskans vd Gunilla Asker i dag i sin egen tidning.

TS-mätningarna spelar allt mindre roll i bedömningen av ett mediehus styrka, men belyser ändå trender på marknaden. Svenskans chefredaktör Lena K Samuelsson är stolt över sitt lilla tapp:

– Vi är nöjda, vi håller i upplagan och har bara ett marginellt tapp. Nu har vi en sund ekonomi i upplagan och har höjt betalningsgraden. Vi har höjt priserna och det visar att våra läsare vill betala för kvalitet.

– Vi är mitt i en stor strukturomvandling och då känns det kanon att gapet till DN, som tappar 45 000 ex på två år, är rekordlitet.

DN:s chefredaktör och vd Gunilla Herlitz förklarar de stora upplagetappen med att rabatterade och friex rensats ut:

– Vi har höjt betalningsgraden från 79 till 84 procent. I fjol slog våra upplageintäkter rekord. Men visst finns det en nedåtgående trend på cirka två procent per år som vi måste förhålla oss till. Vi kommer att fortsätta tappa något, men de läsare som är kvar är mer lojala.

– Gapet mellan oss och Svenskan har minskat, men även om de ökar upplagan med 50 procent är vi större. I räckvidd tappar vi inte lika mycket som i upplaga och det är annonsavdelningens valuta. Vi har god kvalitet i upplagan och det attraherar också annonsörerna.

Tidningarnas upplagor

TidningUpplaga TappDN298 20018 000Svenska Dagbladet192 8004 100Aftonbladet320 20038 400Expressen286 5004 500

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.