Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

SvD:s vd: TS-måttet är en viktig del av helheten

Publicerad: 15 februari 2013, 15:10

Foto: Björn Elgstrand

Svenska Dagbladet tänker inte följa DI och DN utan fortsätter låta Tidningsstatistik mäta upplagan. – Det är viktigt för transparensen, säger SvDs vd Gunilla Asker.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetGunilla Asker

Att mäta totalräckvidd i alla kanaler är viktigt för dagstidningsbranschen, men för Svenska Dagbladet är upplagemätningarna fortfarande en viktig parameter.

– Jag tycker inte att det är konstigt att den här debatten dyker upp, säger Gunilla Asker. Vi har väldigt många fler touchpoints och många av våra kunder väljer att gå i fler av våra kanaler. Men att mäta upplagan är viktigt för trovärdigheten och transparensen.

Det var i går som resume.se kunde avslöja att Dagens Industri och Dagens Nyheter bestämt sig för att inte längre låta TS mäta tidningarnas upplagor.

Enligt DIs vd Henrik Stangel har tiden sprungit ifrån TS sätt att mäta. I stället är det totalräckvidden i alla kanaler som är viktig.  

Men den uppfattningen delas inte av Svenska Dagbladet.

– Totalräckvidden är naturligtvis jätteviktig, säger Gunilla Asker. Men för många av våra annosörer är upplagan också viktig. Upplagemätningarna som en del av flera mått, ger en transparent och viktigt bild för annonsörerna. Det är bra att tala om vilken produkt det är man mäter.

Gunilla Asker tror inte att DI och DN helt kommer att sluta mäta upplagan.

– Aftonbladet låter PWC mäta upplagan, och jag tror att DI och DN också kommer fortsätta med upplaga som mått i någon form, säger hon. Men jag tycker att det är en styrka för hela branschen om vi har gemensamma mått.

En del av kritiken mot TS har handlat om att sättet att mäta inte längre är relevant och tillräckligt tydligt. Och detta håller Gunilla Asker med om.

– Vi har ett arbete inom TU och TS för att komma fram till bättre och mer tidsenliga mått, säger hon. Det är en styrka för branschen om vi kan presentera jämförbara siffror för det kunder vi konkurrerar om.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.