Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Svenskan ökar kraftigt

Publicerad: 10 juni 2009, 19:12

Svenska Dagbladet är den stora vinnaren i årets första Orvesto konsument. Tidningen ökar sin räckvidd med över 10 procent samtidigt som både DN och Metro tappar läsare.


Ämnen i artikeln:

Orvesto

Svenska Dagbladets chefredaktör Lena K Samuelsson kan glädja sig åt en ökad räckvidd. Foto: Erik Esbjörnsson

Dagspressen genomgår ett stålbad på annonsmarknaden. Men de har i hög grad kvar läsarnas förtroende. Det visar Orvesto konsument.

Bland de betalda dagstidningarna är Svenska Dagbladet den stora vinnaren. På vardagarna ökar räckvidden med närmare 11 procent. På helgerna är trenden ännu starkare. Även Näringslivsdelen, som delas ut i en överupplaga stärker sin position. Både DN och Metro i Stockholm får redovisa vikande siffror.

Annars visar gratistidningarna upp de största framgångarna. Lokaltidningen ökar räckvidden med över 30 procent och både Inerstadspress och Mitt-i har hittat fler läsare.

Igår redovisade Expressen Orvestos månadsmätning som visade att läsargapet till Aftonbladet nu krymper snabbt. Samma trend visar Orvesto konsument där Expressen ökar sin räckvidd samtidigt som Aftonbladet tappar.

Dagspressens räckvidd. Orvesto Konsument 2009:1

Tidning/annonspaketRäckviddFörändringDagen52-8,8%Dagens Industri4121,7%Dagens Nyheter vard873-2,3%Svenska Dagbl. vard53810,7%Metro (Sth)658-2,9%Stockholm City474-10,9%Mitt i-tidningarna9157,6%Innerstadspr17111,0%Supernöje828Stockholm Trippel1223Stockholmspaketet1294Dagens Nyheter sönd894-1,0%Svenska Dagbl. sönd54813,2%Göteborgs-Post vard566-1,2%Metro (Gbg)30011,1%Göteborgs-Post  sönd5740,3%Sydsvenskan vard306-1,6%Sydsv.+City M/L  vard370-0,3%Sydsvensk.+SkD vard379-0,8%City Helsingborg39City Landskrona14City Malmö/Lund11916,7%Metro (Skå)265-4,3%Sydsvenskan sönd329-3,2%Sydsvensk.+SkD sönd396-0,8%Citypaketet 3-vvv2302-0,8%Citypaketet 3-vvs2402-1,1%Metro (Riks)438-1,4%Metro Metropol15980,6%Dawn till Dusk4167Näringsliv vard47412,3%Mälardalen1303-1,2%Citypaketet Weekend17410,6%Citypaketet Bostad1528-8,5%Land&Rike Riks25603,1%Land&Rike Stockholm2529,6%Land&Rike Storstad587Land&Rike Weekend1339Riksen2937Stormarknadspress943-0,5%Svea54000,5%Industrilandet5822,3%Dalarnas Tidningar1487,2%Hela Skåne8413,3%Lokaltidningen61031,7%LT Nordvästra Skåne18417,9%LT Södra Skåne24136,2%LT Nordöstra Skåne10321,2%LT Storstad Skåne17814,1%NU-tidningarna151-15,2%Aftonbladet vard1145-4,7%AB(AR1-2,4) vard288-10,8%Expr. Sth/Mäl vard2252,3%Expressen vard10141,3%GT vard1971,0%Kvällsposten vard1993,6%Aftonbladet sönd1170-1,5%AB(AR1-2,4) sönd274-5,5%Expr. Sth/Mäl sönd2285,6%Expressen sönd11523,5%GT sönd2322,2%Kvällsposten sönd2567,6%AB Sportbladet818-4,8%Expressen Sport564-4,4%Impact    (3v,1s)3753-1,9%Impact+   (3v,1s)1140Stand Up  (4v,2s)4306-1,7%Impact TV1195-11,2%

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Orvesto

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.