Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Sydsvenskan bryter med GP

Publicerad: 1 december 2008, 09:56

Sydsvenskan och GP:s gemensamma försäljningsbolag i Stockholm GP/Sydsvenskan Media AB skrotas. Detta efter att Sydsvenskan vill bearbeta Stockholm genom annonspaketet Hela Skåne istället.


Riccard Robbstål. Foto: Peter Willebrand

Det gemensamma bolagets 12 anställda informerades om nedläggningen nu på morgonen.

GP kommer framöver att sälja i Stockholm på egen hand. En del av säljarna kommer att fortsätta jobba för GP.
– Vi låter de anställda själva välja om de vill jobba för GP eller Hela Skåne. Det var också skönt att idag kunna informera om att vi totalt sett kommer bli några fler, så ingen ska behöva vara orolig för att bli av med jobbet, säger Ricard Robbstål på GP.

Erbjudandet om att välja GP eller Hela Skåne gäller även cheferna. Därför är det oklart vem som bli bas för respektive bolag framöver.

Under åren som GP och Sydsvenskan samarbetat i Stockholm har det varit en del turbulens.
– Jag tycker att samarbetet har fungerat bra. Ekonomiskt är det en framgång. Sedan har det varit lite personalomsättnig, men så är det i Stockholm. Det är en tuffare markand än Göteborg och Malmö.

Det gemensamma bolaget omsätter runt 400 miljoner kronor. GP står för 55 procent och Sydsvenskan för restan. De nya organisationerna hoppas att vara på plats vid årsskiftet.
– Vi siktar på det, men det är ingen panik. Vi ska göra det här på ett bra sätt för medarbetare, annonsörer och medieförmedlare. Alla affärsavtal är teckande med antingen Sydsvenskan eller GP, så på så sätt blir delningen smidig.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.