Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Sydsvenskans förluster skenar

Publicerad: 28 augusti 2009, 06:17

Sydsvenskan går sämre än väntat och hotas av ännu ett förlustår. 40 miljoner kronor i budgeterad förlust till augusti har blivit 70. – Man kan inte piska organisationen hur mycket som helst, säger vd Johan Ståhl.


Ämnen i artikeln:

SydsvenskanJohan Ståhl

truefalse

Sydsvenskans vd Johan Ståhl hoppas på en vändning i höst.

Sedan årsskiftet är Sydsvenskan, de tre tidningarna i Skånemedia och gratistidningen City Skåne sammanslagna till en koncern. Alla tunga strukturkostnader togs förra året, till exempel 55 miljoner i avgångsvederlag. Förlusten i fjol blev 100 miljoner, varav två tredjedelar kom från Sydsvenskan.
Avsikten var att rensa bordet, gå jämnt ut i år för att nästa år åter bli en kassakossa i Bonniers dagstidningshage. Men koncernledningen har tvingats revidera prognoserna två gånger:
– I december budgeterade vi för en annonsnedgång på 13 procent, säger koncernchefen Johan Ståhl. Det ligger vi mycket långt ifrån. I juni gjorde vi en ny prognos. Den bygger på ett nollresultat för 2009 före avskrivningar, som ligger kring 12 miljoner kronor.

Men prognosen har redan spruckit. Vid ingången av augusti skulle Sydsvenskan enligt Resumés källor få visa en förlust på 40 miljoner, pengar som skulle tas in mot slutet av året då julannonser och förnyade prenumerationer normalt fyller kassan. Nu visar Sydsvenskan en förlust på 70 miljoner och går en tuff höst till mötes.
– Jag vill inte kommentera exakt hur mycket vi ligger efter, säger Johan Ståhl. Men ja, det går sämre än vad vi har räknat med.

Men han tröstar sig sam­tidigt med att Sydsvenskan inte är sämst i klassen:
– Vi levererar bättre än DN, GP och HD. Finns det inga pengar i marknaden så finns det inga. Men augusti ser bättre ut än prognosen, så nu börjar vi se ljuset i tunneln. Hösten blir avgörande för om vi klarar vår prognos.

Sydsvenskan har tämligen gott om annonser, men intäktsfallet antyder att de rabatteras hårt. De redaktionella kostnaderna har sannolikt inte kapats i samma takt. Sydsvenskan gör en stor tidning och satsar på nya bilagor. Enligt Resumés källor ligger de redaktionella kostnaderna kvar på ungefär samma nivå som i fjol. Men TS-upp­lagan sjunker sakta från fjolårets 122 600 ex.
– Vår plan från 2007 var att sänka kostnaderna med 200 miljoner på fem år, förklarar Johan Ståhl. Vi har tagit 70 av dem hittills och ska klara målet.

Från 2008 tog Sydsvenskan över City i Malmö och Lund. I fjol gick gratistidningen back med 14,5 miljoner. Och det blir förlust i år också:
– Den gick ju 40 miljoner back året innan vi tog över, säger Johan Ståhl. I år räknar vi med att förlusten stannar vid 5 miljoner. Och när marknaden vänder blir det vinst. Det är en investering i marknaden.

Sydsvenskan har beskrivits som den dagstidning som ligger närmast till hands om Bonnier AB vill sälja för att lätta sin lånebörda. Värderingen som gjordes inför sammanslagningen med Skånemedias Kristianstadbladet, Ystad Allehanda och Trelleborgs Allehanda slutade över 2 miljarder kronor. Det skulle krävas en årsvinst över en konjunkturcykel på 150–200 miljoner för att motivera värderingen, som gjordes före finanskrisen.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

SydsvenskanJohan Ståhl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.