Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Sydsvenskans vinst: 102 miljoner

Publicerad: 17 Januari 2008, 15:59

Sydsvenskankoncernens resultat för 2007 är 102 miljoner kronor. Därmed är förra året det bästa under 2000-talet.


Sydsvenskans webbsatsningar har nu börjat ge intäkter till koncernen, som förra året ökade sin omsättning med knappt 40 miljoner kronor till 950 miljoner.

Vinsten blev 102 miljoner kronor, vilket innebär en marginal på 10,7 procent.

I ett pressmeddelande förklarar man den goda utvecklingen med att annonsmarknaden var stark och att webbintäkterna ökade med 50 procent.

Det är en stor ökning men blygsam totalt sett. Fortfarande får man bara 15 miljoner kronor från nätet, men Johan Ståhl som är vd på Sydsvenskan menar att det finns en stor potential i webben.

– Men sedan är det en stark annonsmarknad när det gäller detaljister, bostadsannonser och jobb, säger han till Resume.se.

Dessutom har upplagan ökat under året.  Samtidigt har man hållit kostnaderna nere och har dragit ner personalstyrkan med 60 tjänster.

Detta har väckt ont blod i huset. Resume.se erfar att många i personalen tycker att det är konstigt att man måste spara hårt trots ett starkt resultat på mer än 100 miljoner kronor.

Johan Ståhl är medveten om problemet men säger att man vill föregå en lågkonjunktur, inte föregås av den.

– När lågkonjunkturen kommer är det ofta för sent att börja spara. Vi har en hög kostnadskontroll men satsar samtidigt offensivt. Till exempel har vi anställt 20 personer på nätet, säger han.

– Vi gör satsningar och vi vill optimera resultatet, inte maximera det.

Under det kommande året ska man satsa på att utveckla samarbeten med de nya tidningar man tar över efter senhöstens strukturaffär inom Bonnier-koncernen. Som Resume.se tidigare skrivit tar Sydsvenskan över Citys Malmöedition, samt en majoritet av aktierna i Skånemedia som ger ut Ystads Allehanda, Trelleborgs Allehanda och Kristianstadsbladet.

I pressutskicket kallar man Trelleborgs Allehanda för Trelleborgsposten – en tidning som enligt Kungliga Biblioteket lades ner den 29 december 1864.

– Den stora utmaningen under nästa år är att få in City i vår struktur och att få igång en rad samverkansprojekt med Skånemedia, säger han.

Förändringen av Dygnet runt – hur har den påverkat resultatet?
– Den redovisar vi inte separat. Men vi sänkte kostnaderna väldigt mycket genom att ta ut den ur tidningen och distribuera den på stan. Vi når vår målgrupp lättare och blev direkt större än Nöjesguiden i Malmö. Vi är fullt nöjda, även om den inte ger oss tillräckligt tillbaka. Men Dygnet runt som varumärke fortsätter vi att satsa på, säger Johan Ståhl.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.