Dagspress
The Sun använder nakenbilder i cancerkamp
Publicerad: 4 mars 2014, 12:03
Rosie Jones är först ut i The Suns bröstcancer-kampanj
Tidningen The Sun har haft barbröstade kvinnor på sidan tre i 44 år. Nu använder man sidan i en kampanj mot bröstcancer
Ämnen i artikeln:
The SunKB
Krister Berntsson
När The Sun började med halvklädda kvinnor på sida tre 1970 så blev de ett ramaskri bland moralkonsvervativa i Storbritannien. Men allt eftersom åren gått och tiderna förändrats så kommer kritiken nu från motsatt håll. Bilderna anses kvinnorförnedrande och spär på utseendefixeringen bland unga kvinnor.
Nu går The Sun till mottatack genom att liera sig med bröstcancerorganisationen CoppaFeel som tillsammans med tidningen driver en kampanj mot bröscancer med hjälp av de barbröstade kvinnorna på sidan tre.
Kampanjen heter "Check'em Tuesday" och är en uppmaning till kvinnor att regelbundet kontrollera sina bröst.
The Sun har sex miljoner läsare varje dag och 1,7 miljoner av dem är CoppaFeels målgrupp av kvinnor mellan 18 och 35 år.
Mediavärdet, som The Sun bjuder den lilla organisationen på, är värt nästan 15 miljoner kronor.