Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Titta, fyra kvällstidningar!

Publicerad: 24 oktober 2011, 12:22

Titta, Expressen och Aftonbladet har fått konkurrens! Dagens Nyheter fläskar på med ett riktigt kvällstidningslöp i dag – liksom Dagens Industri. – Det här är ju ett bra exempel på det jag kallat "tabloidiseringen" av morgontidningarna, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson till Resume.se.


Löpsedlarna i dag.

Dagens Nyheter slår de båda kvällstidningarna på löpsedelsplats i dag med ett saftigt löp med riktiga kvällstidningstakter:

”Skatterazzior mot MASSAGESALONGER ska sätta stopp för SEXHANDEL”, lyder DN:s löp.

Även Dagens Industri har kvällstidningston: ”SUPERVECKAN SOM ALLA VÄNTAR PÅ”.

– Det här är ju ett bra exempel på det jag kallat "tabloidiseringen" av också morgontidningarna. När de dessutom, som efter Khadaffis död, ritar ut tio sidor i följd med rubriker över bunten blir det ju smickrande nog väldigt mycket kvällstidning över utgörningen..., säger Thomas Mattsson och fortsätter:

– I grunden tror jag morgontidningarna gör rätt som jobbar mer med presentation och de har ju rekryterat chefer och medarbetare från kvällspressen.

Enligt Thomas Mattsson vill allt fler efterlikna kvällstidningarna.

– Det finns ju en del kända exempel, som Correns toppnyhet om Britney Spears och Dagens Industris löpsedel om Mikael Persbrandts kalsonger, som gör den här utvecklingen väldigt tydlig.

Dagens Industris chefredaktör Peter Fellman ser mycket riktigt sin egen tidning som en kvällstidning när det gäller hur man presenterar nyheter, med skillnaden att man skriver om ekonomi och näringslivet.

– Det är en av hörnstenarna för oss, men så har det varit länge. Kvällstidningarna är bra på att skriva så att folk förstår. Vi väljer kvällstidningens förpackning framför Financial Times elitistiska tilltal, och det är också därför vi har så många läsare. Vi är den största morgontidningen utanför Stockholm och en av få tidningar som ökar upplagan, säger Peter Fellman.

– Det kräver mer att skriva kort, tydligt och enkelt. I bruset måste man sticka ut, säger Peter Fellman.

Resume.se har sökt Aftonbladets chefredaktör Jan Helin och DN:s dito Gunilla Herlitz.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.