Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

USA Today in i väggen

Publicerad: 30 augusti 2010, 06:25

När du trodde att dagtidningskrisen var över meddelar USA Today att personalen ska minskas med 130 tjänster. Och redaktionen ska jobba närmare marknadsavdelningen.


USA Today, ägt av förlaget Gannett, är USA:s näst största dagstidning, två efter Wall Street Journal, med en upplaga på 1,8 miljoner exemplar i år. Det är en nedgång på 14 procent jämfört med 2009.

Förra året minskade annonsintäkterna med 29 procent och har fotsatt att falla i år. Den försämrade ekonomin för USA Today är en avgörande förklaring till att ägaren Gannetts aktie tappat 78 procent på fyra r.

Men trots allt tyckets det som om USA Today klarade sig bättre än många av de andra amerikanska dagstidningarna som balanserade på ruinens brant under hela 2009.

Därför var det förvånade att samtidigt som förra kriskoncernen Tribune meddelade att man har börjat tjäna pengar igen fick USA Today meddela att man tvingats till de mest radikala nedskärningar som företaget upplevt under sin 28-åriga historia.

130 av tidningsföretagets 1500 tjänster ska skäras bort. Sedan ska redaktionen omorganiseras vilket band annat betyder att alla områdesredaktörer försvinner. I stället ska hela redaktionen sorteras in i en innehållsgrupp, contet group, som leds av Susan Weiss, tidigare redaktionschef på tidningens ”Life section.”

”Vi kommer att fokusera mindre på print och mer på att producera innehåll för alla plattformar”, förklarade tidningsledningen för de anställda i förra veckan.

Mer kontroversiellt är att Weiss har i uppdrag att samarbeta närmare med avdelningen för affärsutveckling för att mer anpassa tidningens innehåll till annonsörernas önskemål.

USA Todays publisher Dave Hunke försäkrar för AP att det inte ska inverka negativt på redaktionens arbete.

– Vi kommer under inga omständigheter att kompromissa med vår integritet. Men jag kan inte se några problem med att hitta vägar som utvecklar strategier som fungerar för annonsörer, säger han.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.