Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 19 Maj 2010, 07:19
I går hade oljebolaget Shell bolagsstämma i London. Samtidigt lyfte Financial Times en annons från Amnesty som anklagade Shell för att förorena Nigerdelatat i Afrika.
Helsidesannonsen har en bild med ett champagneglas med oljeskadat vaten och texten "While Shell toasts $9.8bn profits, the people of the Niger Delta are having to drink polluted water."
Annonsen skulle gå i Financial Times samtidigt som globala oljebolaget Shell hade sin årsstämma i London.
Amnesty och Financial Times var överens men i sista sekunden hoppade tidningen av och tog inte in annonsen.
En talesperson för Financial Times säger till Press Gazette att man inte var säker på att Amnesty kunde ta ansvar för åsikterna och fakta i annonsen. Det var med ett juridiskt argument som man lyfte annonsen.
Amnestys Naomi McAuliffe påpekade i Guardian i går att Financial Times haft lång tid på sig att diskutera annonsens innehåll men har inte gjort så. Däremot tog PM och Evening Standard in annonsen.
Medieköpet för annonsen finansierades av 2000 frivilliga som donerade pengar. Nu, påpekar Naomi McAuliffe, att hon måste kontakta alla 2000 och förklara varför deras pengar inte gick åt. Därmed lär historien om Shells oljeutsläpp i Nigerdeltata och Financial Times agerande diskuteras under en lång tid.