Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

"Varningsklockorna ringde rejält"

Publicerad: 2 maj 2011, 12:28

Dödsbilden på Usama bin Ladin visade sig vara falsk. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson hyllade redigerar-Lennart för att ha varit den som först ifrågasatte bildens äkthet. – Om något är för bra för att vara sant så är det oftast inte det, säger redigerar-Lennart till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonExpressen

Lennart Nilsson – "redigerar-Lennart" Foto:Alexander Donka

Den bild som påstods föreställa en död Usama bin Ladin, och  som cirkulerat i medierna nu på förmiddagen, misstänks vara falsk. Expressen valde därför att inte publicera bilden på sitt löp eller på sin förstasida. Tidningens chefredaktör Thomas Mattsson hyllade tidigare i dag redigeraren Lennart Nilsson för att ha varit den som först ifrågasatte bildens äkthet. Han upptäckte det hela genom en enkel sökning på Google.
– Jag hade någon minut över så jag googlade något i stil med ”Usama bin Ladin dead” och kollade bildresultaten.

Genom sökningen på Google fick Lennart Nilsson upp den bild som sades föreställa en död Usama bin Ladin. Bilden var från sajten Peoplevoice.org och ytterligare en sökning, den här gången på hela söklänken, gav 75 träffar.
– Då får man ställa sig frågan om det är troligt att en nytagen bild generar så många träffar.

När han sedan tittade närmare på bildinfon på peoplesvoice.org såg han att bilden senast ändrats 29 april 2009, alltså två år innan Bin Ladin dödades.
– Varningsklockorna ringde rejält. Man ville ha en bild på en död Usama bin Ladin och så dyker den plötsligt upp. Om något är för bra för att vara sant så är det ofta inte heller sant, säger Lennart Nilsson.

Han fortsätter:
– Jag tycker att vi skötte det här otroligt bra. Vi har publicerat bilden i tidningen men har då varit väldigt restriktiva med att påstå att bilden föreställer en död Usama bin Ladin.

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonExpressen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.