Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

"Vi får världens bästa räckviddsmätning för dagspress"

Publicerad: 26 augusti 2008, 06:36

Född: Orvesto Dag – en ny räckviddsmätning för svensk dagspress som uppges vara världsunik. Sveriges Mediebyråer och Tidningsutgivarna har slutit ett avtal som löper på fem år med Sifo.


TU:s vd Anna Serner. Foto: Per Myrehed.

Avtalet löper på fem år och ska ge en bättre räckviddsundersöknig med snabbare redovisning av räckviddsdata, enligt ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer. Den nya ”valutan” – Orvesto Dag – ska gälla för medieköpare och mediesäljare. Orvesto Dag ersätter Mediepuls och erbjuder, förutom snabbare räckviddsdata,  en av räckviddsredovisning varje månad och dagtyper samt säsongsvariationer för de största dagstidningarna.

– Tidningarna i Sverige har redan idag ett av världens mest tillförlitliga mätverktyg genom Orvesto Konsument. När vi nu tillsammans med Sveriges Mediebyråer och Sifo lanserar Orvesto Dag får Tidningsbranschen dessutom en snabb och modern kompletterande mätning med samma höga kvalitet. Med detta får Sverige antagligen världens bästa räckviddsmätning för dagstidningar, säger Anna Serner, vd för Tidningsutgivarna.

Sveriges Mediebyråer och TU har arbetat under ett år tid med att upphandla leverantör – det blev Sifo Research International, som ansågs ha det bästa förslaget.

– Vi höjer kvaliteten avsevärt när det gäller räckviddsundersökningar och får en säkrare valuta för dagspress, samtidigt som vi får snabbare data. Vi kan nu få dagtyper på alla stora media, liksom vecko- och säsongsvariationer. Det här är särskilt viktigt eftersom antalet kanaler ökar hela tiden. Genom de nya räckviddsmätningarna har vi kvalitetshöjt hela processen, säger Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.