Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

"Vi hade högre försäljning i Göteborg än i New York"

Publicerad: 19 augusti 2009, 13:30

Tidigare i år köpte förra vd:n Pelle Törnberg Metros verksamhet i USA. En försäljning som kan bli en bra affär på sikt. Men den ursprungliga satsningen var ingen höjdare.


Ämnen i artikeln:

MetroPer Mikael Jensen

Per Mikael Jensen. Foto: Metro

Det är i senaste numret av Medievärlden som Metros vd Per Mikael Jensen intervjuas. Där berättar han om operation ”Clean House”. Syftet är att skära bort allt olönsamt och att ganska snart kunna få koncernen på fötter igen.

Han är också kritisk till en del av Metros expansion.
– Vad hade hänt om Metro International inte startat i USA? Genom åren har vi förlorat mellan 75 och 100 miljoner dollar där. Om de inte hade försvunnit ner i avloppet hade vi varit ett annat företag. Så man kan säga, att sett ur den strategin så var USA vårt Waterloo.
– Det symboliska värdet i organisationen av att vara i NY var enormt, men vi hade högre försäljning i Göteborg än New York. Så det är helt utan proportioner, säger han till Medievärlden.

Han påpekar dock att han tror att Pelle Törnberg kan tjäna mycket pengar på Metro i USA när ekonomin vänder. Även Metro skulle få en del av vinsterna eftersom de licensierar ut varumärket.

När koncernen kommer på fötter kommer Metro att expandera igen. Den intressantaste marknaden då kommer att vara Kina, men även Ryssland, Brasilien och Indien ligger högt på agendan.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

MetroPer Mikael Jensen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News