Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

"Vi laddar för fullt"

Publicerad: 15 juni 2010, 12:34

Förra gången det var kungligt bröllop i Sverige satte Expressen svenskt rekord i lösnummerförsäljning med 957 000 sålda tidningar.  Nu laddar bägge kvällstidningarna för söndagens nummer. – Vi laddar för fullt för att göra en historisk tidning. Vi styr ut för rejäl merförsäljning, säger Jan Helin chefredaktör på Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Rekordnumret som internt på Expressen kallas ”Kyssen” lever än idag kvar som ett lyckligt minne och har fått ge namn åt redaktionens finaste konferensrum.
Chefredaktör Thomas Mattsson vill dock hålla nere förväntningarna kring söndagens nummer, åtminstone utåt.
– Jag vill inte spekulera i trafik eller upplaga, man måste också vara långsiktig – det viktiga nu är att Expressen erbjuder den bästa bröllopsbevakningen, det ger ökad publik över tid.

Hans rival Jan Helin är däremot öppen med att man på Aftonbladet räknar med ökad upplaga på söndag även om han inte vill avslöja vilka siffror man hoppas på. Jan Helin menar att bröllopet har en positiv effekt redan nu
– Vi ser klara försäljningseffekter på papperstidningens upplaga såväl som trafikökningar.

Bägge tidningarna planerar omfattande sändningar i webb-tv men bägge chefredaktörerna är fåordiga kring hur söndagens tidning kommer se ut.

Expressen var först med att lägga bröllopsrapporteringen som en daglig bilaga i tidningen något som annars bara är sporten och ibland nöjet förunnat.
– Vi kommer lägga vår bröllopsbevakning i egen tidning från i morgon fram till bröllopet. Vår bedömning är att yran bryter ut på riktigt i morgon, säger Jan Helin.

Hur det än går kommer det inte ens vara i närheten av förra gången menar en initierad källa som Resumé talat med.
– Det kommer att bli otroligt mycket mindre effekter den här gången, kanske blir det 50 000 exemplar extra, säger källan.

Enligt källan som har god insyn i det aktuella tillståndet på våra kvällstidningar är publikens intresse för bröllopet svalt och bidrar inte i nuläget till ökad försäljning. Thomas Mattsson hoppas ändå på ett lyft.
– Om vi fortsätter att vara nyhetsledande tror jag publiken ökar.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.