Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

VLT:s annonsförsäljning viker

Publicerad: 23 maj 2008, 12:10

Tidningskoncernen VLT lämnar en svag rapport för årets första kvartal.
Trots en omsättning på 323 miljoner blev rörelsevinsten bara 3 miljoner kronor.


Rapporten från VLT är svårtydd eftersom Nerikes Allenanda nu även ingår i koncernen. Att jämföra fjolårets siffror med årets blir därför knappast meningsfullt. Däremot finns det flera varningssignaler i årets siffror.

Under februari och mars ökade tidningarnas annonsintäkter. Men i mars vände marknaden och annonsintäkterna blev lägre i mars 2008 jämfört med samma månad ifjol. Även när det gäller upplagorna så är det minus. Totalt tappade tidningarna i koncernen 6 400 exemplar till 206 919 exemplar. Tappet pareras dock med höjda priser, så intäkterna från upplagan ökar.

Som Resume.se tidigare rapporterat genomför VLT:s rörelsedrivande bolag Promedia ett stort sparpaket. Totalt ska tidningarna spara 60 miljoner kronor samtidigt som intäkterna ska öka med 40 miljoner. Men paketet kommer inte att ge full effekt förrän hösten 2009.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.