Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 18 juni 2010, 09:06
Metros vd Per Mikael Jensen ser en stark vändning för annonskonjunkturen i Sverige. Dessutom drar koncernen nytta av Fotbolls-VM, som ger stora annonsintäkter. Men koncernens tidning i Grekland riskerar att läggas ner på grund av landets usla ekonomi.
Per Mikael Jensen, vd för Metro International
Det är i en intervju med nyhetsbyrån Direkt som Metros vd Per Mikael Jensen berättar om koncernens tillstånd. Han räknar med att den svenska annonsmarknaden kommer att stiga med 10-15 procent. Dessutom tar Metro marknadsandelar på annonsmarknaden, vilket ger en extra hävstång.
– Det är svårt att inte vara begeistrad, säger Jensen till Direkt.
Metro räknar också med att dra in 3 miljoner euro extra i annonsintäkter på grund av fotbolls-VM. Intäkterna blir högre i de länder som är med och spelar i turneringen.
Men det finns också mörka moln på himlen. Metro ger ut en tidning i Grekland som står på randen till konkurs.
– Om vi inte ser att det sker en dramatisk förbättring inom kort så har jag svårt att se Metro Grekland som ett helägt bolag inom Metro International under nästa år", säger Per Mikael Jensen till Direkt.
I Frankrike står verksamheten och väger. Där ger både Metro och Schibsted ut gratistidningar. De två får dessutom allt tuffare konkurrens från Vincent Bolloré, storägare i Aegis. Han höjer upplagan snabbt för sin gratistidning. Något som på sikt inte är hållbart. Per Mikael Jensen säger till Direkt att en tidning kommer att slås ut i det här kriget.
När det gäller nya marknader är Metro i princip klara att lansera i Kina. Nu handlar det mer om timing för att starta verksamhet på jättemarknaden.
Tobias Rydergren