Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Westin het som Helins högra hand

Publicerad: 7 november 2008, 13:09

Aftonbladet har problem med upplaga, fallande intäkter och övertalighet. Men ingen chef i den nya organisation som ska fungera om sju veckor. Minst tre kandidater har tackat nej. Nu står valet mellan finanschefen Erik Hjelmstedt och vd:n för tv-bolaget Helena Westin.


truefalse

Helena Westin. Foto: Aftonbladet

Till nyår stärker Aftonbladets vd Carl Gyllfors sin ställning. Dotterbolagen slås då samman i ett bolag och delas upp i fyra affärsområden, vart och ett med sina speciella problem:

TILLVÄXTMEDIER

Tillväxtmedier leds av Mats Eriksson. Han är entreprenören som älskar affärer och hel- eller deläger ett dussin nya mediebolag. Mats Eriksson levererar den största vinsten i koncernen tack vare Blockets exempellösa framgång. Två av tre omsättningskronor är vinst och innan året är slut kan Blocket ösa närmare 300 Mkr rätt ner i Schibsteds kassakista.
Men sedan är det slut. Efter nyår förs Blocket över till Schibsteds Oslobaserade koncern International. I gengäld blir Aftonbladet minoritetsägare av International och får del i vinsten.
Blocket har etablerat systerbolag i flera länder, men rubrikmarknaden utomlands går med förlust. Nu ska Aftonbladets kassakossa mjölkas för att amma upp Schibsteds nätprojekt i utlandet.

NYA MEDIER
Nya medier är det näst mest lönsamma affärsområdet. Här härskar chefredaktör Kalle Jungkvist som har gjort Aftonbladet.se till en av världens mest framgångsrika tidningssajter. Med fyra miljoner unika besökare i veckan och fullspäckad med innehåll slår sajten snart i taket.
Nu ska Schibsted öka integrationen mellan papper och webb, men samarbetsklimatet mellan de båda publiceringskanalerna är uselt och misstron mellan redaktionerna stor. Aftonbladets löner är bland de lägsta i Schibsted och ledningen försöker stimulera samarbete genom ett nytt bonussystem för hela mediehuset.

PAPPERSTIDNINGEN
Papperstidningens upplaga rasade med över tio procent i september. Expressen minskade mindre och närmar sig i kvällspressens race mot botten. Första halvåret i år ökade ändå papperstidningens vinst till 137 miljoner, uteslutande beroende på förra sommarens prishöjning.
Även om de nattsvarta septembersiffrorna är en tillfällighet fortsätter upplageraset. I en lågkonjunktur hävdar sig kvällspress bättre på annonsmarknaden än många andra medier, men får ändå räkna med sjunkande annonsintäkter.
Chefredaktören Jan Helin har en defensiv kärnaffär, men försöker starta nya bilagor och sälja dvd-film för att hejda kräftgången.

MOBILA TJÄNSTER
Mobila tjänster är ett nytt affärsområde, som Punkt SE:s förre chefredaktör Niklas Silow leder. Verksamheten är än så länge marginell.

Omorganisationen har förberetts i snart ett år. Men när den presenterades i september saknades en affärsområdeschef för tidningen. Enligt Resumés källor har minst tre kapabla och omtyckta chefer tackat nej:
Pontus Gustafsson, kom till Aftonbladet från Nerikes Alle-handa för åtta år sedan, blev annonschef, försäljningsdirektör och vd för fiaskot Punkt SE. När den lades ner i våras tackade han nej till flera chefsjobb på tidningen för att prioritera familjen i Örebro.
Mats Eriksson på Tillväxt-medier uppges ha erbjudits jobbet, men föredrar att utveckla nya medier framför att försvara gamla.
Anna Settman är vd för Nya medier, men barnledig och ersatt av Annika Söderberg. När barnledigheten är över sägs Anna Settman vilja fortsätta som webb-vd.

Därför kvarstår nu två starka kandidater till jobbet:
Erik Hjelmstedt rekryterades av Carl Gyllfors för ett år sedan som koncernens finansdirektör. Han har tidigare arbetat på Shell, Razorfish och spelförtaget Game Stop.
Men enligt Resumés källor vill Schibsted helst ha en kvinna vid Jan Helins sida. Då framstår Helena Westin som stark kandidat. Hon togs in för att rädda fiaskot TV7 och är nu vd för företaget Rörlig Bild Sverige, delägt av Schibsted, Svenskan och Aftonbladet som har option på att köpa hela företaget. Helena Westin har bland annat jobbat som marknadschef på Tre på och tidigare på reklambyrån Paradiset.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.