Design
Den ikoniska alptoppen försvinner från Toblerones förpackningar när ägarna flyttar produktionen. Tre formgivare och en strateg hjälper Resumé att reda ut betydelsen och de eventuella konsekvenserna för varumärkets affär: ”En central del av varumärkets historia är inte längre sann”, säger Happy F&B:s designchef Oskar Andersson.
Design
Branschorganisationen Sveriges Kommunikatörer inleder en ny strategiperiod – och med den lanserar de en ny grafisk profil: ”Vår visuella idé bygger på ett lättsamt, levande och inspirerande uttryck”, säger designer på Destrito.
Design
Svenskgrundade Tinted tar in tre nya investerare, lågkonjunktur till trots. ”Jag hade satsat oavsett lågkonjunktur eller inte. Jag tror långsiktigt på Tinted och vill åldras tillsammans med bolaget så länge jag får och kan,” kommenterar Bianca Ingrosso.
Design
Spotifygrundaren Daniel Ek har startat bolaget Neko Health som ska göra sjukvården mer proaktiv. För att skapa varumärkets design och strategi har man tagit hjälp av designstudion Bedow.
Design
En ny logo, ny design och en ny konceptplattform väntar för mattföretaget Rugvista som teamat upp med Petter Ödeen, Per Forssberg och Lotta Dolling för att skapa den nya looken. ”Vi vill lyfta mattans roll som en scen i livet”, säger Ulrika Klinkert, CMO på Rugvista.
Design
I år har en svensk skola för första gången fått i uppdrag att designa Munken Agendan, ett internationellt designprojekt utformat av studenter på Europas design- och reklamskolor. Katalogen trycks i 16 000 exemplar och delas ut på byråer runtom på kontinenten. ”Vi har först nu förstått storleken av det”, säger Oskar Holm.
Design
Fiktiva varuautomater utan prestation, artister utan identitet och 664 sidor digitalt liv (inlusive sjukjournal). Det är några av de saker som står i fokus när fem Beckmans-studenter går på djupet i sina examensprojekt om vad som formar oss som olika personligheter. Det är mångfasetterade historier.
Design
Det finns de som satsar på butiksupplevelse och sedan finns det butiker som iscensätter storslagna varumärkesdramor. Vi har knackat på hos Sveriges snyggaste, mest väldoftande, ljudkurerade och dramatiska butiker. ✓ Knepet för att göra lågintresseprodukten intressant ✓ Inspireras av butik i Harry Potter ✓ Retailarkitektens knep ✓ Så förstärker butiken varumärket ✓ Ska stegvis leda kunden till action.
Design
Designpendeln har gått från minimalism till antidesign och snabba manifesteringar.
Från optimering till nostalgiska kickar.
Men vad betyder en värld med krig, pandemi och utsatthet för de visuella uttrycken?
Design
Ett av världens populäraste och mest sålda spel, Minecraft, har just lanserat en ny och identitet. Designen grundar sig i spelets karaktäristiska utseende och udda charm, har skapats av varumärkesbyrån Bold i samarbete med Mojang Studios kreativa team.