Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Design
Designpendeln har gått från minimalism till antidesign och snabba manifesteringar.
Från optimering till nostalgiska kickar.
Men vad betyder en värld med krig, pandemi och utsatthet för de visuella uttrycken?
Design
Ett av världens populäraste och mest sålda spel, Minecraft, har just lanserat en ny och identitet. Designen grundar sig i spelets karaktäristiska utseende och udda charm, har skapats av varumärkesbyrån Bold i samarbete med Mojang Studios kreativa team.
Design
På grund av förpackningsdesignen med lökkupoler plockar Arla tillfälligt bort Kefir från sitt sortiment, men inte Smetana. ”På Kefiren är det specifikt Röda torget i Moskva som är illustrerat,” säger kommunikationschefen.
Design
Nytt typsnitt, varmare färger och en design som enklare kan översättas till digitala kanaler. Telia moderniserar den visuella identiteten för att förenkla arbetet för designers och göra varumärket tydligare för användaren.
Design
Frölunda HC:s fick supportrarna och Hockeysverige att rasa. Efter några dygn av kritikstorm väljer klubben att dra tillbaka det nya klubbmärket. Det meddelade ordföranden Mats Grauers vid en presskonferens under fredagen.
Design
”Allra starkast blir upplevelsen av ett varumärke när en tydlig konceptuell idé ligger till grund för alla dessa beteenden,” skriver Oskar Lübeck om rebranding och kreativ design. Här är några av varumärkena som gjorde om sin grafiska profil under året – och som gjorde det bra.
Design
BMW går ihop med smyckesdesignern Cornelia Webb och designar förlovningsringar i återvunnet material. ”Jag blev förvånad att en fordonstillverkare ville göra ett designsamarbete,” säger Cornelia Webb.
Design
Savolax lät råvaran spela huvudrollen och Teaterbaren ville skapa känslan av en ”foodhall”. Det betalade av sig hos konsumenterna som gillar vad de ser. Och byråerna The Bond och Silver prisas för sin omgörning i höstens första omgång av Designindex.
Design
Vin- och spritvarumärket Plantation har tillsammans med konsthantverkaren Sebastián Mateu tagit fram ”Plantation The Craft Collection” med detaljer och spel för hemmet. Syftet är att lyfta fram att kvalitet och äkta hantverk kan bidra till en större mening.
Design
I en debattartikel i DN frågar sig varumärkesdesignern Anders Bollman varför Dramaten med sin nya identitet vill se ut ett techbolag. Dramatens marknadschef Malin Forkman tillbakavisar kritiken och menar att det nya utseendet ska öppna upp Nationalscenen för nya grupper.
Design
Den nya profilen lanseras efter att partiet under eftermiddagen presenterade sin framtidsagenda. Tillsammans med M&C Saatchi har de även tagit fram partiets första kampanjfilm inför valet 2022.