Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

100 år senare lyfts den svenska designinsatsen fram

Publicerad: 25 februari 2015, 09:34

Pressbild

Foto: Anna Gerdén

I år är det hundra år sedan designklassikern Coca Cola-flaskan utformades. Det firar Tekniska museet med en utställning om designen bakom det populära varumärket.


Ämnen i artikeln:

Coca-ColaTekniska Museet

Något som förblivit relativt okänt är att svenska Alexander Samuelsson från Kungälv hade en framträdande roll i den välkända glasflaskans kurviga utformning. Men nu vill Tekniska museet uppmärksamma flaskans svenska historia. I en ny utställning berättas historien bakom varumärkets stora framgångar.

– Coca-Cola flaskan är ett spännande exempel på hur viktig produktdesign är i innovationsprocessen. Den snillrika formen satte också igång en spännande historia av förpackningsutveckling både med nya krav på hållbarhet och nya konsumtionsmönster, vilket gör den ständigt aktuell, säger Peter Skogh, publik chef på Tekniska museet.

På utställningen har originalskisser och flaskor och The Coca-Cola Company's egna samlingar samlats för att berätta flaskans design- och teknikhistoria.

Med originalskisser och flaskor ur The Coca-Cola Company's egna samlingar berättar utställningen på Tekniska museet om hur designen kom till, men också om hur förpackningen utvecklats från de första skisserna fram till idag.

Linnéa Kihlström

Ämnen i artikeln:

Coca-ColaTekniska Museet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.