Design
80-talsinspirerat när Pepsi presenterar ny visuell identitet
Publicerad: 29 mars 2023, 08:05
Foto: Pepsi
Nostalgi och en förstärkt koppling till populärkulturen ska hjälpa Pepsi vända sin negativa trend.
För första gången sedan 2008, och tolfte gången sedan starten 1898, byter Pepsi logotyp och grafisk profil. Tanken med omdaningen är enligt Pepsis ledning att den nya formen bättre ska representera varumärkets energi, koppling till populärkultur och dess digitala ambitioner. Den nya profilen är framtagen av Pepsis inhouse-team och kommer att rullas ut i USA under hösten och i resten av världen under 2024.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
I den nya logotypen är gemenerna, som gällde mellan 2008 och 2022, borta till förmån för de mer traditionella versalerna. Loggan påminner även om den läskjätten använde sig av mellan 1987 och 1997 där företagsnamnet är mitt i cirkeln. När kunder ombads rita Pepsis logotyp utifrån hur de trodde den såg ut var det också så de ritade.
– Den typen av insikt var omöjlig att ignorera, säger Mauro Porcini, designchef på Pepsico till CNN.
För första gången är svart även en stor del av den grafiska profilen, vilket har att göra med att sockerfria Pepsi Max är en stor tillväxtdrivare. Ringarna runt logotypen ska symbolisera ljudvågor för att förstärka den koppling till musik Pepsi länge velat driva. I somliga varianter av logotypen syns även konturerna av en läskburk eller bägare som främst kommer användas i reklamsammanhang.
På senare år har Pepsi tappat marknadsandelar till kategoriledaren Coca-cola.
Bild 1/2 Foto: Pepsi