Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Absolut ger den ikoniska flaskan en ny form

Publicerad: 28 April 2015, 08:41

Absoluts nya design (t.v.) och den klassiska flaskan (t.h.)

Absolut Vodkas klassiska flaska lanserades år 1979. Nu har den fått en ny design signerad Brand Union.


Ämnen i artikeln:

Absolut VodkaAbsolutBrand Union

Att uppdatera Absolut Vodkas design är ingen liten sak. Flaskan har blivit helt synonym med varumärket världen över, så när det nu blivit dags för förändring är det ingen revolution att tala om.

Den nya Absolut-designen innehåller en uppdaterad logotyp, en ny varumärkessymbol, ett nytt skript och en ny medaljong. Själva flaskan är också ny och väger mindre än den nuvarande. Formen har också justerats en aning.

– För mer än 30 år sedan skapade vi den perfekta flaskan, som kom att bli en ikon för flera generationer. Det är vågat att uppdatera en så fulländad design, men nu utvecklar vi flaskan för att göra den ännu bättre. Vi har fått förmånen att arbeta med de främsta kreatörerna inom sina discipliner och resultatet är fantastiskt. Den nya flaskan utstrålar allt som Absolut Vodka står för. Den är djärv, unik och kreativ – och redo att möta framtiden, säger Peder Clason, Global Brand Strategy Director, på Absolut, i en kommentar.

Byrån som ligger bakom redesignen är Brand Union. Till sin hjälp har de anlitat kalligrafen Luca Barcellona och Martin Mörck, illustratör och gravör.

– Med hjälp av ny teknik har vi lyckats fånga detaljerna i kreatörernas arbete, något som var en förutsättning för att vi skulle kunna förnya vår originalflaska. Slutresultatet återspeglar en svensk designtradition där varje element har ett syfte och är utförd på ett enkelt men elegant sätt, kommenterar Caroline Mörnås, Global Design Strategy Manager på Absolut.

Den nya designen rullas ut globalt i höst.

Arbetsgrupp:

The Absolut Company

Vice President Operations Absolut: Krister Asplund

Global Director Brand Strategy Absolut: Peder Clason

Global Marketing Manager Absolut and Project Leader: Magnus Hammarskjöld

Global Design Strategy Manager Absolut: Caroline Mörnås

Product Development Manager Absolut: Susanne Malmberg

Designbyrå: Brand Union

Executive Creative Director: Mattias Lindstedt

Managing Director: Jonas Andersson

Industridesign: No Picnic

Industrial Designer: Urban Ahlgren

Flaskproduktion: Ardagh Glass Limmared AB

Development Manager: Fredrik Källqvist

Project Manager Added Value: Julia Schillerås

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.