Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Design
Publicerad: 28 april 2015, 08:41
Absoluts nya design (t.v.) och den klassiska flaskan (t.h.)
Absolut Vodkas klassiska flaska lanserades år 1979. Nu har den fått en ny design signerad Brand Union.
Att uppdatera Absolut Vodkas design är ingen liten sak. Flaskan har blivit helt synonym med varumärket världen över, så när det nu blivit dags för förändring är det ingen revolution att tala om.
Den nya Absolut-designen innehåller en uppdaterad logotyp, en ny varumärkessymbol, ett nytt skript och en ny medaljong. Själva flaskan är också ny och väger mindre än den nuvarande. Formen har också justerats en aning.
– För mer än 30 år sedan skapade vi den perfekta flaskan, som kom att bli en ikon för flera generationer. Det är vågat att uppdatera en så fulländad design, men nu utvecklar vi flaskan för att göra den ännu bättre. Vi har fått förmånen att arbeta med de främsta kreatörerna inom sina discipliner och resultatet är fantastiskt. Den nya flaskan utstrålar allt som Absolut Vodka står för. Den är djärv, unik och kreativ – och redo att möta framtiden, säger Peder Clason, Global Brand Strategy Director, på Absolut, i en kommentar.
Byrån som ligger bakom redesignen är Brand Union. Till sin hjälp har de anlitat kalligrafen Luca Barcellona och Martin Mörck, illustratör och gravör.
– Med hjälp av ny teknik har vi lyckats fånga detaljerna i kreatörernas arbete, något som var en förutsättning för att vi skulle kunna förnya vår originalflaska. Slutresultatet återspeglar en svensk designtradition där varje element har ett syfte och är utförd på ett enkelt men elegant sätt, kommenterar Caroline Mörnås, Global Design Strategy Manager på Absolut.
Den nya designen rullas ut globalt i höst.
Arbetsgrupp:
The Absolut Company
Vice President Operations Absolut: Krister Asplund
Global Director Brand Strategy Absolut: Peder Clason
Global Marketing Manager Absolut and Project Leader: Magnus Hammarskjöld
Global Design Strategy Manager Absolut: Caroline Mörnås
Product Development Manager Absolut: Susanne Malmberg
Designbyrå: Brand Union
Executive Creative Director: Mattias Lindstedt
Managing Director: Jonas Andersson
Industridesign: No Picnic
Industrial Designer: Urban Ahlgren
Flaskproduktion: Ardagh Glass Limmared AB
Development Manager: Fredrik Källqvist
Project Manager Added Value: Julia Schillerås
Fredrik Thambert