Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Acos ansiktslyft

Publicerad: 15 Oktober 2008, 14:41

Modernisering och tydligare varumärke är målen när Aco nyligen släppte redesignade förpackningar. I bakgrunden finns tuffare konkurrens, något som Aco själva dock ser som positivt.


truefalse

ACO:s nya design

Acos produkter har sålts på Apoteket sedan 1939 och är ett välkänt varumärke. Och egentligen var det först för omkring tjugo år sedan som det kom ett konkurrerande utbud.

De senaste åren har Apoteket lanserat och byggt upp ett eget varumärke, Apoliva, som på allvar utmanar de externa varumärkena i sortimentet. Det har dock inte haft någon avgörande betydelse för Acos beslut att redesigna sina förpackningar.
– Nej, det har det inte haft. Men visst spelar det roll, varje gång det kommer in ett private label så gör det skillnad. Men på det hela ser jag det som positivt, i den bästa av världar gör det ju apotekskanalen som helhet mer attraktiv för kunderna, säger Elisabet Tengqvist, marknadschef på Aco Nordic.

Målet med redesignen har varit att modernisera.
Det görs utifrån den exi-sterande varumärkesplattformen, som innehåller kärnvärden som tryggt, säkert och pålitligt.
Ulf Berlin, vd på Silver som står för designen, säger att det också var viktigt att tydliggöra varumärket mer.
– I dag är det tuffare konkurrens på marknaden och Aco har ett starkt varumärke. På förpackningen har vi lyft fram logotypen tydligare, men också använt en del av logotypen som ett grafiskt element, säger han.

Ett viktigt inslag i designen är också förpackningens fysiska utformning. Det finns en -pärlemoreffekt i materialet.
– Pärlemoreffekten skapar en känsla som är väldigt at-traktiv. Det var en viktig del av arbetet att hitta den känslan, säger Ulf Berlin.

I samband med lanseringen av de nya förpackningarna släpptes också ett nytt kommunikationskoncept, som går under temat ”min favorit”.
– Aco har varit med ända sedan 1939, många kunder har sina favoriter. I annonserna syns verkliga Aco-användare som visar upp sina personliga favoriter, säger Elisabet Tengqvist.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.