Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Afripedia vill öka mångfalden i branschen – hjälper Spotify att rekrytera

Publicerad: 16 Juli 2020, 12:56

Stylisten Selam Fessahaye finns på Afripedias plattform. På bild syns ett av hennes alster, iklätt sångerskan Sabina Ddumba.

Afripedia vill öka mångfalden i reklam- och kreatörsbranschen. Nu lanserar de ett jobbsökarverktyg, som hjälper bland annat Spotify att anställa kreatörer av afrikansk härkomst.


Ämnen i artikeln:

Mångfald

Den svenskgrundade plattformen Afripedia har tagits fram av producenten och regissören Teddy Goitom samt regissören och fotografen Senay Berhe, med målet att utmana vithetsnormen i den kreativa branschen globalt. Sajten lanserades i november, och samlar kreatörer av afrikansk härkomst. 

Nu tar Afripedia ytterligare ett steg, genom att lansera ett verktyg som ska hjälpa företag att publicera jobbannonser för att hitta kreatörer. Spotify, Adidas och Amnesty hör till de första företagen att använda sig av Afripedia vid rekrytering. 

– Senaste tiden har rått en stark trend att sätta svarta talanger framför kameran och för oss är det minst lika viktigt att verka för att placera kreatörer i produktionsledet och visa på en kreativ bredd. Inkluderande kommunikation handlar inte enbart om det som visas utåt, utan lika mycket om kontext och utformning, säger grundaren Teddy Goitom, i ett pressmeddelande.

Bland annat modedesignern och stylisten Selam Fessahaye finns på plattformen. 

– Mitt skapande beskrivs ofta som ett statement, vilket jag tror är en konsekvens av hur branschen ser ut i dag. Till de företag som nu har sagt att de ska arbeta för en ökad representation och mångfald – det är dags att agera. Den här plattformen är ett sätt att nå dit, säger Selam Fessahaye. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Mångfald

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.