Design
AIK firar 130 – presenterar ny visuell identitet
Publicerad: 25 mars 2021, 09:21
Den visuella identiteten är framtagen av Rickard Frank Studio i samarbete med representanter från AIK. Det helt nya typsnittet AIK Display är framtaget av Familjen.
AIK är en av Sveriges största idrottsklubbar med lag i alla möjliga idrotter. Under vintern och våren har de tillsammans med Rickard Frank Studio jobbat på att ta fram en ny visuell identitet, ”Framåt tillsammans!”, som kommer att gälla för samtliga lag under AIK-flaggan. Den nya identiteten kommer samma år som AIK firar 130 år, en 130-årig historia som bland annat tar sig uttryck genom klubbens nya typsnitt AIK Display. Typsnittet är framtaget av Familjen och tar avstamp i bokstäverna och siffrorna från klubbmärket. Det är något mer kondenserat än tidigare, något som ska göra det lättare för de olika föreningarna att jobba med.
Grundfärgerna i den visuella identiteten är precis som tidigare svart och vitt med gula inslag. Vid tillfällen då idrotterna vill skapa något mer premiumkänsla kommer de även att använda sig av mörkblå och guld, färger som syns i klubbmärket.
Se filmen som tydligare presenterar typsnittet AIK Display nedan!
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Arbetsgrupp Familjen
Karolina Strömgren, projektledare
Anders Wikström, Type designer
Karl-Johan Sanfer, Designer
Jonas Bäckman, Design Director
Johan Helander, Creative Director
Örjan Nordling, Type Director
Arbetsgrupp från AIK
Olle Östman, AIK Fotboll
Andrius Vaškevicius, AIK Fotboll
Alexander Norrthon, konsult
Extern konsult (projekt- och designansvarig)
Rickard Frank Studio