Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Amazon.se med en kreatörs blick: ”Känslan att vilja bli tröstad sköljer över mig”

Publicerad: 30 Oktober 2020, 09:22

Resumé har låtit tre formgivare titta på svenska Amazons datadrivna design. ”Jag tror att många kunder i dag efterfrågar något unikt och det är precis vad Amazon inte står för.”, säger designbyrån Bedows creative director Anders Bollman.


Ämnen i artikeln:

Jonas FrankVarumärkeAmazon

Få kan ha undgått lanseringen av Amazon.se som har skapat stor publicitet på olika håll under veckan. Plattformens utformning fick många att höja på ögonbrynen och många av reaktionerna ser lanseringen som ett hafsverk. Förutom alla språkmissar har andra klankat ned på utseendet något e-handelsexperten Urban Lindstedt motsatte sig i en intervju med Resumé i veckan:

– Det finns inget amatörmässigt i det utseendet. Amazon.se ser ut som det gör eftersom bolaget har sett i sina dataanalyser att det fungerar. Sverige är ett designland, men bakom den här plattformen ligger sannolikt hundratusentals A-B-tester. Utformar man den optimala plattformen för den storskaliga e-handel som Amazon bedriver så blir det så här tråkigt och fult.

Resumé har låtit tre formgivare titta på plattformens design.

Söderhavets creative director Oscar Bauers första intryck av plattformen är att det inte inspirerar honom:

– Ok Helmut, tänk maxat, tänk på lägsta gemensamma nämnare för varenda Tom Dick and Harry, tänk att vi absolut inte får inspirera till köp, tänk att vi måste göra om det du designar så fort vi lanserar, GO

– Så stökigt och oinspirerat. Svårt att ens börja kommentera. Känslan att vilja bli tröstad sköljer över mig, samtidigt som jag tyvärr inte blir förvånad. Ett lysande exempel på hur insamlad data kan strula till det. Webeurodesign. Yoplait på nätet

Hur tror ni att Amazon kommer att påverka ditt jobb?
Kommer att få bli mycket bättre på att frilägga bilder.

Jonas Frank är guldäggsbelönad frilansande art director med en bakgrund på byråer som McCann, Saatchi & Saatchi och Acne.

– Det ser ut som... ja vad se det ut som? Jag antar att det måste se ut så här då alla produkter på startsidan inte ser kloka ut. Det ser väl ut som Facebook ungefär visuellt. Snäppet bättre formgivning än Wikipedia-sidan. Jag intresserar mig inte för hur det ser ut på sådana här sidor där jag köper något snabbt och enkelt.

Han anser att den formmässiga dimensionen av plattformar som Amazon är ointressant för honom.

– Formen är inget jag tänker på. Det är ju inte ens någon form där att diskutera. Men som sagt jag är okej med hur det ser ut. Jag bryr mig inte så mycket om hur det ser ut. Jag bryr mig mer om hur konst ser ut och så. Riktiga saker med en själ.

Jonas Frank har svårt att se hur Amazon skulle påverka honom i hans yrkesutövning:

– Som summering kan jag sammanfatta det som Chuck D gjorde med Public Enemy redan 1988 ”Don´t Believe the hype”. Det är ingen stor sak för mig att det nu är här. Jag byter inte plattform bara för de nu är här.

LÄS MER: Experterna: Så kommer Amazon att påverka Sverige

LÄS MER: Amazonspecialister om den tröga starten: ”En möjligheter som inte kommer igen”
.
Anders Bollman är creative director på Bedow.

– Det är rörigt och stressigt och får mig inte direkt att bli köpsugen. Jag tror att många kunder idag efterfrågar något unikt och det är precis vad Amazon inte står för.

Amazon har samlat data i över två decennier och skapat ett utseende för den storskaliga e-handel man erbjuder. Är det så här det behöver se ut se ut?
– Analys av data i all ära men jag tror att ett köpbeslut sker lika mycket med känslor. Känslan jag får av Amazon.se är att det är ett generiskt företag som tillhandahåller en hel massa prylar som jag inte behöver.

Hur tror ni att Amazon kommer att påverka ditt jobb på sikt?
– Jag tror inte att Amazon ska underskatta de svenska konsumenterna. De är vana vid att konsumera på ett annat sätt än i USA. Jag hoppas att differentiering kommer att trumfa det storskaliga och generiska. Men givetvis kommer det att påverka våra kunder och förlängningen oss på något sätt, det vore naivt att tro annat.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jonas FrankVarumärkeAmazon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.