Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Årets mest obegripliga logo-bråk

Publicerad: 13 mars 2009, 07:34

I subprimekrisens USA slåss bostadsmäklarna för sin överlevnad. Mäklarjätten Re/Max hävdar att nystartade Rehava i South Carolina har kopierat deras logga. Men ingen annan än Re/Max kan se några likheter.


Ämnen i artikeln:

Logotyp

Re/Max logotyp överst och Rehavas underst.

Det är en klassisk David mot Goliat-kamp som utspelar sig i den lilla sydstatsstaden North Charlston.

Re/Max med mäklarkontor i 65 länder har gått till domstol och ifrågasatt Rehavas logga som registrerades förra året.

Men resonemanget Re/Max advokat Adam Scoville använder är minst sagt svårt att ta til sig. Han påpekar att båda företagens namn börjar på bokstaven r och påpekar att båda namnen har accenter i närheten av bokstaven e. Rehava har ett streck ovanför sitt e i loggan.
– Men det är mer. Om du kapar toppen på h i Rehava så blir det nästan ett m:et i Re/Max. Nästa bokstav är ett a och om du tar sista bokstaven v så är det ett halvt x, säger Adam Scoville till Charlstons lokaltidning The Post and Courier.

Rehavas advokat Dog Kim förstår ingenting.
– När jag först fick det här var jag tvungen att dubbelkolla för at se om det var rätt handling för jag kan inte så några likheter, säger han.

Rehavas chefsmäklare Steve deGuzman tror att det ligger något annat bakom och att den rättsliga processen kommer kosta företaget tusentals dollar .
– Det är ett stort irritationsmoment speciellt för ett nystartat företag i en sån här bransch.

Hans teori är att Re/Max ogillar att Rehava ger rabatter på sina mäklararvoden vilket är extremt ovanligt bland amerikanska mäklare.
– Jag tror at de har gjort det här för att de är oroade mäklarbranschens framtid. Allting som kan hindra oss är till deras fördel.
Adam Scoville förnekar givetvis anklagelsen från Rehava.
– Vi konkurrerar gärna med dem men vi vill inte göra det med en logotyp som är likadan som Re/Max.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Logotyp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.