Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Bea Szenfelds kreation blev bästa förpackningen

Publicerad: 4 Maj 2017, 13:31

När det var dags för Stora Ensos globala tävling fick modedesignern Bea Szenfeld idén att dramatisera den kreativa processen. Nu belönas den med ett Guldägg i Förpackningsdesign.


Ämnen i artikeln:

DesignbyråerFörpackningRiverDesignGuldäggetGuldägget 2017

Det är byrån River som ligger bakom konceptet för Stora Enso och det här är ett av flera projekt där de har fått skapa rätt kompromisslösa kreationer. Designern Bea Szenfeld handplockades till uppdraget av dem.
– Vår projektledare Helena Johansson och jag var tidigt överens om att Bea Szenfeld hade en plats i projektet givet hennes bakgrund som "papperskreatör". Plus att Bea är grym att arbeta med, sa Zeke Tastas, creative director på River, till Resumé i samband med vinsten i Månadens Kampanj.

Nu tar statyetten, som togs fram inför Stora Ensos globala tävling Recreate Packaging 2016, ett Guldägg.

"Det ter sig både självklart och överraskande – när ett papperskonstverk får prisa innovation av papper. Det lilla skräpet, uppförstorat och därmed betydelsefullt som en hyllning till den kreativa processen – till det som tar tid, som måste skrivas och ritas om, som måste vässas. Det är vad ett pris bör vara; magiskt, lustfyllt, vackert och begärligt. Resultatet är ett pris för ett pris" skriver juryn.

Silverägg i kategorin tas hem av "Din egen lilla jordkällare" (Svegro) och "Packaging Design Mathias Dahlgren Edition" av Essen International.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.